Kupujete byt? Nové bydlení? POZOR na triky prodejců! Čtěte

Znáte to? Myslíme ty slibné slogany: poslední byty se slevou! Velké slevy při závazné rezervaci do konce února! Ušetříte 100 tisíc za nový byt! Metr čtvereční již od 35 tisíc korun! Na takové a podobné inzeráty narazí spotřebitel na každém kroku. Ale kdy jde o skutečně výhodnou koupi, a kdy jde třeba jen o trik, který má nalákat zájemce? Dejte si pozor!

Klasická situace: když zájemce o nové bydlení  dorazí na prodejní místo, zjistí, že se slibovaná sleva nevztahuje na celou nabídku. Levnější jsou jen těžko prodejné a méně kvalitní byty, například ty, které se nacházejí v přízemí s okny nízko nad chodníkem, nebo s výhledem na vjezd do garáže, či jsou orientované na rušnou komunikaci. Prodejce spoléhá na to, že když už zájemce přišel, nějaký byt mu vnutí.

Hledáte nové bydlení? Pozor na  DPH a čtvereční metry !!

Velká fotogalerie obývacích pokojů

Ne všechny prodejní triky však musejí být tak průhledné. Mnohem skrytější nebezpečí spočívá v různých způsobech výpočtu a uvádění cen. Někteří developeři například uvádějí ceny bez DPH a tuto skutečnost ve svých prezentacích zamlčí. Jejich nabídka může vypadat lákavěji než je u konkurence, ale po přesném propočtu ceny s DPH už to vypadá jinak. Developer často do nabídkové ceny bytu nezahrnuje nebytový prostor – například sklep nebo komoru. Když si ale spotřebitel přečte kupní smlouvu, dozví se, že nebytový prostor vlastně k bytu patří, nemůže ho odmítnout, ale musí za něj doplatit k původně uvedené částce ještě další desítky tisíc korun.

Podobný háček se skrývá v tom, že developeři většinou uvádějí ve svých nabídkách cenu za metr čtvereční bytu, ale není vždy jasné o jakou plochu se jedná. Tak si například představme výhodnou nabídku koupě bytu v hlavním městě, kde je počítáno za metr čtvereční 50 tisíc korun, když běžně se ceny pohybují mezi 55 až 60 tisíci korun. Spotřebitel si řekne, že je to skvělá příležitost pořídit si útulný 50 metrový byteček za 2,5 milionu korun (bez DPH). Nedá-li si pozor, dostanete za tuto cenu byt o pár metrů čtverečních menší. Zjistí totiž, že developer si počítá 50 tisíc korun za celou podlahovou plochu a do ní zahrnuje i slep, komoru a balkon, které mají dohromady 8 m2!! Spotřebitel tedy bude ve skutečnosti obývat jen 42 m2, a nabízená cena 2,5 milionu korun už není zdaleka tak výhodná.

Jak je to možné?

Developer tímto jednáním žádný zákon ani nařízení neporušuje. Podlahová plocha je totiž v zákoně o vlastnictví bytů definována jako součet podlahových ploch všech místností včetně příček a také včetně komor, sklepů, balkonů, lodžií či teras, které tvoří příslušenství bytu. Mnohem korektnější by ale bylo, aby developer uváděl kromě podlahové plochy i výměru obytné plochy. Podle definice, kterou používá Český statistický úřad, jde o podlahovou plochu obytných místností, kdy za obytnou místnost se považuje přímo osvětlená a přímo větratelná místnost o ploše alespoň 8 m2, kterou lze přímo nebo dostatečně nepřímo vytápět a je určena k celoročnímu bydlení. Cena za metr čtvereční neobytných ploch by měla být nižší.

Hledáte nové bydlení? Pozor na  text smlouvy! Pozor na smlouvu o smlouvě!!

A další háček. Developer si často vymíní ve smlouvě, že konečná výměra plochy bytu se může lišit o určité procento, aniž by to ovlivnilo cenu uvedenou ve smlouvě. Běžné je to zejména v případě, že spotřebitel kupuje byt v počáteční fázi výstavby a uzavírá smlouvu o smlouvě budoucí.

Velká inspirativní fotogalerie ložnic

Nejčastěji bývá uváděna odchylka plus minus 3 %. V naprosté většině případů je pak konečná plocha bytu o ona tři procenta menší. Spotřebitel původně kupuje byt o výměře 50 m2 čtverečních, ve skutečnosti však dostane jen 48,5 m2. Zaplatí tedy za jeden a půl metru čtverečního bytu navíc. Pokud však podepíše smlouvu, v níž na možnost odchylky přistupuje, nic s tím nenadělá. Každý spotřebitel by se měl ujistit, že dobře porozuměl tomu, kolik a jakých metrů a za kolik korun vlastně kupuje. Měl by rozhodně požadovat jako přílohu plánek bytu s přesným označením výměry jednotlivých místností, a to i ke smlouvě o smlouvě budoucí. Neměl by nikdy podepisovat smlouvu, ve které není předmět koupě přesně definován. Pokud nerozumí všem pojmům a podmínkám smlouvy, je lepší před podpisem vše konzultovat s odborníkem. Bytů je nyní na trhu dostatek. Spotřebitelé jsou ve vztahu k developerům v mnohem výhodnější vyjednávací pozici a měli by toho umět využít. Nové bydlení si nepořizujeme každý den.

Další články ze světa bydlení a financí ve článku MMR podpoří nájemní byty
Red.
zdroj: Sdružení Obrany Spotřebitelů SOS

10.2.2010 12:02

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist