Zdravý byt je světlý byt. Zajistí vám dobrou náladu a životní energii

Světlo není jen praktický pomocník sloužící k tomu, abychom „dobře viděli“. Vládne našim biorytmům, dokáže ovlivnit náladu, přispívá k posílení imunitního systému a má příznivý vliv na mozkovou aktivitu. S podzimem světla ubývá, což není pro naše zdraví nic dobrého. Jak připravit interiér, aby nás pošmourné počasí podzimu a zimy nevtáhlo do deprese?

jrd_vizualizace-slunneho-bytu-v-projektu-cisarska-vinice-1100x618.jpg Zdroj: JRD

Před masivním rozšířením umělého osvětlení žili naši předkové v souladu s přírodou a řídili se tím, jak slunce vycházelo a zapadalo. Od nepaměti rozeznávali denní cykly, kterými se řídily všechny činnosti od ranního vstávání až po večerní ulehnutí na lůžko. Vynález umělého osvětlení s sebou ale přinesl podstatnou změnu životního stylu spojenou s odklonem člověka od přírody a jejího rytmu.

Umělé osvětlení nám umožnilo lépe využít dlouhé večery a přesunout život z polí do interiérů. Umělé světlo ale není slunce, má o mnohem nižší intenzitu s odlišným spektrálním složením než sluneční záření. A to sebou nese mnoho negativ.

Sluneční paprsky jsou silným přírodním antidepresivem a přirozeným zdrojem vitaminu D, jenž slouží k optimálnímu vstřebávání vápníku do kostí, přispívá k posílení imunitního systému a má příznivý vliv na krevní tlak, svalovou sílu i mozkovou aktivitu. Pro lidské psychické a fyzické zdraví je proto zcela zásadní, aby byly vnitřní prostory domu co nejotevřenější slunečním paprskům. A těm by se mělo svou intenzitou, barevným tónem a kvalitou barev přiblížit také umělé světelné zdroje. Jak toho ale docílit, když se běžná intenzita osvětlení v interiérech pohybuje v rozmezí 100 až 2 000 luxů oproti i více než 70 000 luxů, které lze naměřit ve slunečný letní den?

Biorytmy a světlo

Nejdříve byste si měli uvědomit, jaké osvětlení je pro vaše zdraví opravdu ideální. Jasné bílé světlo vám usnadní ranní vstávání, intenzivnější chladné světlo práci a tlumené teplé světlo s minimálním obsahem aktivující modré složky zase večerní usínání.

V noci byste se navíc měli vyvarovat hned tří věcí: Používání svítidel s jasným chladným světlem, dlouhého sledování intenzivně zářících obrazovek televizí nebo displejů mobilů a působení světelného smogu z venkovního prostředí, což je pro zdraví stejně ohrožující jako nedostatek slunečního svitu a nevhodné umělé osvětlení. Jedině ve tmě totiž dochází ke zvýšení hladiny spánkového hormonu melatoninu, jenž zajišťuje regeneraci těla, zachycuje volné radikály a odstraňuje poškozené buňky.

Pokud se proto zajímáte o zdravé světlo, nesmíte zapomínat ani na jeho protipól – ,zdravou‘ tmu. Základní údaje o barvě světla neboli teplotě chromatičnosti v kelvinech naleznete na každé LED žárovce: čím chladnější záření (tedy více do modra), tím více kelvinů.

Jak si proslunit byt

Se světelným smogem nebo příliš ostrými slunečními paprsky si většinou poradí tmavé závěsy či zatažené žaluzie.

Jak ale zajistíte dostatečný přísun světla do tmavé domácnosti, která nedisponuje velkým prosklením ani vhodnou dispozicí?

„Základní kroky k slunnému bytu jsou poměrně jednoduché. Nejprve si umyjte okna a odstraňte z nich všechny nečistoty, případně těžké závěsy. Poté se zbavte přebytečných dekorací na zdech, aby se sluneční svit mohl lépe, a pokud možno i rovnoměrně odrážet do jednotlivých místností. Podobně vám poslouží světlé vybavení a bílé zdi, které doplníte např. přírodní dřevěnou podlahou, křesly nebo polštáři. A v neposlední řadě si nepořizujte doplňky, jež pohlcují světlo a byt opticky zmenšují, a instalujte si kvalitní umělé osvětlení. Nejlépe plnospektrální. To ve vás navodí pocit krásného slunného dne,“ radí Jan Řežáb, majitel JRD.

Co je plnospektrální osvětlení

Působí přirozeně jako denní světlo a má pozitivní vliv na lidské zdraví. Je možné ho využít v domácnostech, kancelářích, výrobních halách a školách, ale přesto je v České republice zatím rozšířené velmi málo. Používá se především při tzv. světelné terapii u pacientů se sezonními depresemi.

„A přitom je jeho vliv opravdu výjimečný. Pomáhá totiž předcházet zrakovým problémům, zvyšuje schopnost soustředění, výkonnost či produktivitu práce a u žáků a studentů vede k lepším studijním výsledkům. Nezanedbatelné je také to, že snižuje výskyt afektivní poruchy SAD (tzv. zimní deprese) a jiných typů depresí a usnadňuje vstávání, usínání nebo regeneraci organismu. Napodobení slunečního světla, kdy svítidlo zvládne měnit barevný tón i intenzitu v závislosti na denní době, považujeme za podstatný krok na cestě k biodynamickému osvětlení,“ dodává Petra Eliášová, Sales Manager ve společnosti NASLI, která se věnuje výzkumu a vývoji plnospektrálního osvětlení.

6 tipů, jak správně rozsvítit svůj domov

1. Rovnoměrnost

Důležité je zajistit dopadající světlo na plochu, kterou potřebujete osvětlit – jídelní či pracovní stůl, kuchyňskou linku atd.

2. Dostatečné osvětlení pracovního místa

Častá chyba u stolní lampičky je zaměření pouze na desku stolu. Zbytek pracovní plochy jako šuplíky či nástěnka zůstanou v šeru.

3. Noční osvětlení

Určitě se vám stalo, že jste se šli v noci napít a pak jste nemohli usnout. To způsobilo jasné světlo, které dalo vašemu mozku signál, že máte být vzhůru. Proto je dobé pořídit si na noční toulky světla se stínidlem s teplým a málo intenzivním světlem.

4. Denní světlo

Je důležité pro denní život – práci a soustředění. Nutností je vybrat umělé osvětlení, které denní světlo napodobí. Vybírejte světlo jasné, chladné s co nejvyšším indexem podání barev.

5. Světlo obrazovky

Obrazovky mají intenzivní světlo s vysokým podílem modré složky. V kombinaci s tmavým okolím může způsobit rozostřené vidění, pálení a bolest očí až poškození zraku.

6. Relaxační zóna

Před spánkem si posviťte stojacími lampami s teplým méně intenzivním světlem, které napodobuje zapadající slunce.

Stupnice teploty chromatičnosti v kelvinech

18.8.2020 10:30 | autor: Z dostupných zdrojů vytvořila redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

TOPlist