Zdravé opalování na zahradě pro celou vaši rodinu

Když se vysloví zdravé opalování, mnozí lidé protočí panenky. Jenže opalování je skuteč-ně zdravé, pokud k němu člověk přistupuje s rozumem. Už dávno se ví, že sluníčko je po-třeba, kvůli vitamínu D. Krásně snědá pokožka vypadá více sexy a propůjčuje nám v let-ním období krapet exotický vzhled. Opalování tedy může být naprosto v pořádku, pokud se dodržují určité zásady a nepřehání se to.

1.-shutterstock_1758376892-1100x618.jpg Zdroj: Olga Max / Shutterstock.com/Benu, PhotoJuli86/ Shutterstock.com/Benu

Ono všeho moc škodí. To máte jako s alkoholem nebo kávou. Těmto nápojům se připisují zdravotní benefity, pokud se konzumují s mírou. Ví se, že jsou zdrojem antioxidantů. Ovšem ve větším množství už jsou oba oblíbené nápoje škodlivé. Stejné je to s opalová-ním. Aby mělo opalování pozitivní vliv na psychiku i zdraví, je potřeba držet se střídmosti. Než se pustíme do zásad zdravého opalování, zmíníme v krátkosti jeho benefity i negativ-ní stránku, když se to přehání.

Benefity opalování

  • Více energie a lepší nálada
  • Tvorba vitaminu D do zásoby – silnější obranyschopnost organismu
  • Pomáhá léčit lupénku, akné, ekzém
  • Podporuje hojení ran
  • Ulevuje od revmatických potíží
  • Propůjčuje exotický vzhled naší pokožce

Negativní stránka opalování

  • Podporuje vznik hlubokých vrásek, vysušuje pokožku
  • Zvyšuje riziko rakoviny kůže – nadměrné opalování
  • Přispívá k tvorbě pigmentových skvrn
  • Může způsobit sluneční kopřivku, podráždit oči, vyvolat alergii

Tipy, jak se opalovat zdravě

Délku pobytu na sluníčku přizpůsobte svému fototypu. Pro někoho bude 20 minut tak akorát, jiný může na sluníčku pobývat hodinu i dvě. Doporučovaná ideální délka je právě někde mezi 20 minutami až 2 hodinami.

Abyste získali vitamín D, musíte být na sluníčku bez ochranného faktoru – tedy bez pou-žití sluneční kosmetiky. Poté už se vyplatí sáhnout po sluneční kosmetice. Sami musíte nejlépe vědět, kolik dávky sluníčka je pro vás ideální. Jestliže máte velmi světlou pokožku a ihned se spálíte, začínejte klidně na 5 minutách.

Neméně důležitá je i denní doba. Určitě se nevystavujte slunečnímu záření v odpoled-ních hodinách (kolem oběda), kdy je sluníčko nejsilnější. Vystavovat se slunci v poledne je vyloženě hazard. Od 11 do 15 hodiny dejte přednost stínu. Můžete se také zahalit do lehkého šátku, noste pokrývku hlavy, pijte dostatek tekutin. Všeobecně se diskutuje o tom, že za zdravé opalování lze považovat 20 minut přímého kontaktu se slunečními pa-prsky bez ochranného faktoru za den. Pak už se vyplatí sáhnout po sluneční kosmetice.

Během výběru kosmetiky vsaďte na ověřené značky, jako jsou například Bioderma, La roche-Posay nebo Avene. Ty vám totiž přináší jistotu, že vám poskytnou tu nejlepší ochranu a hydrataci. Důležité je také nepodceňovat výběr kvalitních opalovacích krémů pro miminka a děti.

Opalování dětí

Pokožka dětí je mnohem citlivější a zranitelnější, náchylnější ke spálení. Dítě by nemělo být na přímém slunci bez pokrývky hlavy a ochrany pokožky nějakým oděvem. Pro děti platí, že čím vyšší ochranný faktor, tím lépe. Dítko by rovněž nemělo být na poledním os-trém slunci a nikdy ne déle, než 30 minut. Děti do 1 roku by na přímém sluníčku neměly být vůbec. U dětí dbáme jak na pokrývku hlavy, tak pitný režim a průběžné ochlazování ve stínu. Hrozí přehřátí. Opalování dětí by zasloužilo prostor pro článek zvlášť. U dětí buďte co se sluníčka týče velmi opatrní.

Jak opalování urychlit

Pokud toužíte mít rychleji tmavší odstín pokožky, můžete dva měsíce před opalovací se-zónou začít užívat vitamíny, co podporují opalování – betakaroten. Tady platí za zmínku, že nelze ovlivnit výsledný tón vašeho opálení. Někdo půjde hezky dohněda, jiný chytne spíš oranžový nádech. V podstatě betakaroten funguje jako samoopalovací krém zevnitř. Po vysazení vitamínů však pokožka velmi rychle bledne. Záleží tedy jen na vás, zda vy-zkoušíte.

Další možností je samoopalovací krém, který vám může na začátku pomoci už jen tím, že nebudete úplně bílí, tím pádem máte i nižší riziko spálení se na sluníčku. Tady je důležité vybrat kvalitní výrobek a natrénovat jeho aplikaci, abyste neměli po těle fleky. Mimo to existují i přípravky sluneční ochranné kosmetiky, které pokožku ztmavují, tím pádem po-tom lépe chytá světlo. Nevýhodou je zde pouze nutnost častějšího nanášení. Většinou však voní tak hezky, že vás to stejně bude lákat používat.

Na závěr: Pro metabolismus vitaminu D stačí na sluníčku pobývat v řádech desítek minut. Pak už se vyplácí používat ochrannou sluneční kosmetiku, nevystavovat se zbytečně na slunce v pravé poledne a bezpochyby poté použít pro hydrataci pokožky i péči po opalo-vání.

17.6.2021 12:46 | autor: Komerční prezentace
Více o tématu: opalování

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

TOPlist