Vynucené bitvy a prohrané války

Každý z nás má s řemeslníky své zkušenosti. Navzdory rčení o zlatých českých ručičkách je nejčastějším nešvarem právě kvalita práce. Často musíme počítat i s nedodržením termínů, překročením dohodnutého rozpočtu a také s  neochotou přijmout reklamaci a odstranit závady. Výjimkou není použití levnějších materiálů a fakturační kouzla se spotřebovaným množstvím.

Jedinou možnou a účinnou obranou proti těmto pokusům je naprosto přesné smluvní vymezení pravidel. Je přímo žádoucí rozdělit cenu za dílo na zálohu (zhruba třetina), samotnou platbu a dorovnání po převzetí dokončené práce. Smlouva by měla obsahovat rovněž případné sankce, například pozastavení platby až do doby odstranění reklamace. Celkový rozpočet by řemeslníci v žádném případě neměli překročit o více než deset procent, přičemž jakékoli navýšení, byť jen v desítkách korun, musí schválit zákazník. Naprostá většina potíží vzniká kvůli tomu, že zákazníci raději využívají lacinějších nabídek živnostníků než specializovaných odborných firem. Má to své opodstatnění – živnostník ledacos udělá bez faktury, většina z nich „umí“ sehnat levnější materiál pod rukou a navíc má melouchaření u nás tradiční podporu a pochopení. Jisté však je, že zatímco řemeslník si za nákup materiálu zpravidla počítá devatenáctiprocentní daň, firma účtuje pouze pět procent.

Jak se staví sen, fotogalerie ze všech dílů:

Všeumělové a podvodníci

Mnohé o řemeslníkovi napoví už jeho jednání při smlouvání zakázky, dalším neomylným markantem je pak jeho vybavení. Není výjimkou, že řemeslník si od klienta půjčuje základní nářadí, vymlouvá se co všechno zapomněl a co má v opravě. Setkat se můžete i s „profíkem“, který velmi nahlas fandí starých a osvědčeným materiálům i technologiím, avšak problém je spíš v neznalosti sortimentu a v používání novinek. A specializace? Snad nejrozšířenější profesí je Ferda – práce všeho druhu. Živnostenský list na zednické práce pak často řemeslníka svévolně „opravňuje“ k úzké specializaci obkladače, pokrývače, tesaře, klempíře…atp. Na druhé straně to nevylučuje manuální zručnost kutilů a šikulů, kteří stejně dobře zacházejí se zednickou lžící jako s manometrem. Problém je pak s certifikací, zárukami a nezbytným potvrzením, které umožňuje uplatňovat případné reklamace. Dobrý řemeslník – profesionál rozhodně umí spočítat množství materiálu, orientuje se v nabídce trhu i v cenových relacích. Nabízí-li tudíž tzv. firma ze Zlatých stránek nebo reklamního letáčku přestavbu bytového jádra za padesát tisíc, je lepší hledat jinde. Za tuhle cenu totiž nepořídíte ani potřebný materiál.

Magické slovo – reklamace

Opravdový řemeslník s klientem předem projedná postup práce, sestaví rozpočet, upozorní na možnost výběru součástek nebo materiálu. Sami odborníci tvrdí, že to jednak patří ke stavovské cti a na druhé straně se netají tím, že je pak nikdo neruší ustavičnými dotazy proč se tohle nebo támhleto dělá právě a zrovna tak. Řemeslník stanoví postup své vlastní práce i s ohledem na navazující profese. Při rozsáhlejší rekonstrukci nebo dostavbě proto není od věci přizvat stavbaře, který dohlédne, zda zvolený postup nezpůsobí jiné komplikace. A navíc je odvedenou práci zapotřebí zkontrolovat, což laik dokáže jen těžko. Sebemenší nespokojenost s prací je nutné hlásit přímo na místě. Zákazník by měl buďto trvat na odstranění závady nebo na slevě z ceny. S pozdějšími reklamacemi bývá často potíž. Samozřejmě, že existuje řešení třeba ve vyhotovení znaleckého posudku soudním znalcem, to však představuje další náklady a v nejednom případě i následné soudní tahanice. A uznejte, že žít dlouhé měsíce v rozkopané koupelně jen kvůli zachování důkazů prostě nelze. Garance by tedy měly tvořit naprosto samozřejmou část smlouvy. Samostatnou kapitolou jsou případné škody na majetku a zařízení způsobené při práci. Řemeslník, natož firma by měla mít pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozní činností.

Pavel Hluchý

foto archiv autora

22.5.2006 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist