Víte, jak reklamovat vyúčtování služeb v bytě?

Ať už bydlíte ve vlastním, družstevním či nájemním bytě, nikde není psáno, že musíte být souhlasit s vyúčtováním záloh na služby, energie či nájemné. Možná vás překvapí, že můžete požadovat vysvětlení či podat reklamaci. A protože právě teď je období, kdy jste asi dostali toto vyúčtování, poradíme vám, u koho můžete případnou stížnost uplatnit a jak se dá vyúčtování reklamovat. Že stále ještě vyúčtování nemáte? Ani v tomto případě nemusíte jen bezmocně čekat, ale máte právo se ozvat.

2prefab-898607-1100x618.jpgCelá galerie 12 Zdroj: Pixabay.com

Služby se v jednotlivých domech mohou lišit

Rozsah poskytovaných služeb se v jednotlivých bytech liší – v běžném panelovém domě jde nejčastěji o dodávky tepla a vody, odvádění odpadních vod, provoz výtahu, odběr elektřiny pro osvětlení společných prostor, poplatky za odvoz komunálního odpadu a úklid.

„Ať už zajišťuje služby kdokoli, po skončení zúčtovacího období se vyúčtovávají zálohové platby za služby podle jejich skutečné spotřeby a nákladů. Výsledkem vyúčtování je tedy přeplatek či nedoplatek,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Vyúčtování byste měli mít do konce dubna

Zúčtovací období zpravidla činí dvanáct měsíců. Občanský zákoník uvádí, že ten, kdo služby zajišťuje, tedy podle konkrétní situace dodavatel elektřiny či plynu, společenství vlastníků jednotek, družstvo či u nájmu bytu pronajímatel, musí vyúčtování doručit příjemci služeb (tedy vlastníkovi bytu či jeho nájemci v případě, že se jedná o nájem bytu nebo o družstevní byt) nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. Toto období bývá většinou od ledna do prosince, proto nejpozději 30. dubna jste měli mít ve schránce roční vyúčtování.

Prostudujte si nájemní smlouvu

Pokud bydlíte v pronajatém bytě, je v nájemní smlouvě obvykle stanoveno, jaké služby vám bude pronajímatel zajišťovat. Při určení rozsahu zajišťovaných služeb hraje roli i vybavení bytu. Pokud máte například v bytě plynový kotel, je na dohodě mezi pronajímatelem a vámi, kdo z vás uzavře smlouvu o dodávkách plynu. Zde záleží i na době trvání nájmu. U nájmů na dobu neurčitou nebo trvajících několik let je výhodnější, když smlouvu s dodavatelem energií uzavřete přímo. U nájmů trvajících jen několik málo měsíců se to s ohledem na administrativní zátěž nemusí vyplatit.

Nechte si doložit náklady

Máte právo požádat o nahlédnutí do podkladů k vyúčtování. Také si můžete vyžádat doložení nákladů na jednotlivé služby a požadovat vysvětlení, jakým způsobem byly služby rozúčtovány a jak byly stanoveny zálohy na služby. Zároveň vám musí být umožněno pořídit si kopie podkladů k vyúčtování. Do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování proti němu můžete podat námitky. Na vyřízení je pak stanovena lhůta 30 dní počítaná od doručení námitek.

Prodlení se vyplácí

Bez zajímavosti není ani to, když se vyúčtování služeb zpozdí nebo když nedojde k vyřízení vašich námitek ve stanovené lhůtě 30 dnů. Pak máte nárok na to, aby vám ten, kdo služby zajišťuje, zaplatil pokutu, a to maximálně ve výši 50 Kč za každý den zpoždění. Výjimkou je pouze skutečnost, že pronajímatel z objektivních důvodů obdržel vyúčtování služeb nebo podklady pozdě, a tudíž vám nemohl vyúčtování včas předložit či vyřídit vaše námitky.

S plynem a elektřinou je to jinak

Zvláštní pravidla ohledně vyúčtování platí pro dodávky plynu a elektřiny. Řídí se nejen zákonem, ale i smlouvou o dodávkách energií a obchodními podmínkami. Informace o způsobu uplatnění reklamace většinou najdete na internetových stránkách dodavatele. „Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznické linky. Ty lze využít pro získání prvotní informace, ovšem pak by měla následovat písemná reklamace, abyste měli důkaz o podání a obsahu uplatněné reklamace,“ radí Lukáš Zelený.

Dodavatel energií musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Uzná-li ji za oprávněnou, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.

Nedodrží-li tuto lhůtu v případě reklamace vyúčtování elektřiny, vzniká odběrateli právo na náhradu 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč. U plynu se jedná o náhradu 750 Kč za každý den prodlení, maximálně však 7500 Kč.

„Jestliže dodavatel elektřiny či plynu nevyřídí reklamaci ke spokojenosti zákazníka nebo tak neučiní ve stanovené lhůtě, může se zákazník obrátit na Energetický regulační úřad. Případně může být vyúčtování elektřiny a plynu předmětem soudního sporu, tak jako vyúčtování ostatních služeb. Ovšem je třeba upozornit, že podání reklamace nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky na službách. Pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, případně dojde k dohodě, bude neoprávněně fakturovaná částka vrácena,“ uzavírá Lukáš Zelený.

Pečlivě si prostudovat vyúčtování služeb i energií se přece jen docela vyplatí, co říkáte?

 

7.5.2019 5:30 | autor: Ivana Kukalová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist