Vánoce a maratón nakupování

Tak, jako si nedokážeme představit Vánoce bez vánočního stromečku, nedovedeme si tyto nejoblíbenější svátky v roce představit bez dárků. Až na drobné výjimky se dárky pořizují nákupem a proto jsou Vánoce také svátkem obchodníků, kteří mají nástroje na to, jak pomalu ale jistě zpracovávat naše vědomí a přimět nás k masivnímu utrácení. Nakupujeme v jakém si transu a ze všech stran slyšíme, že nestačí li nám k tomu peníze, pak nám je tzv. s radostí někdo půjčí. A vracení dluhů? O to se teď nestarejte, to se bude řešit až pak, teď hlavně nakupujte, chcete přece udělat svým blízkým radost, nebo ne?

Problémem, který sebou přináší dopad stále sofistikovanějších reklamních a marketingových strategií, se dnes již zabývá celá řada psychologů. Jednání člověka, tedy jeho chování, způsob jeho uvažování, to, jak si vybírá oblečení, jídlo a nebo nábytek, jak komunikuje, co ho zaujme jako první když vejde do místnosti, co láká jeho pozornost atd., zkrátka všechny možné informace o tom, jak člověk funguje, zajímají tvůrce reklamy a potažmo pak obchodníky, kteří potom dokáží s jejich pomocí prodat více zboží.

Nepřehlédněte – Velká galerie vánočních dekorací

Pozor zákruta, přejezd, náledí a persil

Řidič automobilu se např. logicky soustředí na informace z dopravních značek, jako by měl svůj mozek naladěný na přijímání zpráv právě z levé strany silnice, odkud tedy přichází varování např. o železničním přejezdu, o blízkosti serpentin atp. Stačí pak do cesty řidičova vědomí a jeho pozornosti postavit jinou „dopravní značku“, ze které se jezdec dozví, že nejlepší prášek na praní je Persil. V supermarketech je to podobné, ve výšce očí je v regálech takové zboží, kterého si má zákazník všimnout. V nižších „patrech“ je pak zboží ostatní. Podobných triků je přirozeně celá řada. V jednom pytlíku je kilo kávy a stojí sto korun. Druhý pytlík je větší, je barevnější, je v něm 0, 70 kg a stojí 90 Kč. Lidé ale nepočítají a kupují ten velký pytlík, protož vypadá ve srovnání s tím menším jako opravdový pytel kafe a navíc je levnější – což je fakt, stojí pravdu jen 90 Kč. Ve skutečnosti je právě tato káva podstatně dražší.

Nábytek

I v obchodech s nábytkem hrají se zákazníkem všelijaké hry. Jeden z nejznámějších OD s bytovým vybavením např. nemá okna. Veškeré osvětlení je tam umělé. Člověk totiž po několika minutách v takovém prostředí ztrácí pojem o čase, protože je nekonfrontuje s přirozenými změnami dne, se západem slunce, se stmíváním atp. a v obchodě pak stráví více času, prohlédne si více zboží, nechá na sebe působit více reklamy a je zde naděje, že také utratí více peněz. Podobné a jiné, mnohem promyšlenější strategie a techniky se studují na nových vysokých školách.

A co radí psycholog?

Před nakupováním si pořiďte seznam toho, co potřebujete a řiďte se jím, jinak si domů přinesete věci, které ani nikdy neužijete, týká se to zejména různých slevových akcí. Zboží vybírejte i v jiných policích, než v těch, které jsou ve výšce očí. V nižších patrech je stejné a mnohdy levnější zboží, za které akorát jeho výrobce nezaplatit požadovanou taxu a tak zůstalo dole. Ten správný dárek vybírejte očima i proti logice běžného vizuálního výběru, tedy např. zprava do leva. Uvědomte si, že prodejce má za cíl prodat, má z příruček a od odborníků naučené fráze a základní techniky, jak vás zaujmout a vytvořit představu, že nenakoupíte li, o něco přijdete, že Vánoce nebudou plnohodnotné atp. Nakupujte s chladnou hlavou bez podléhání iluzi, že zakoupením parfému „David Beckham“ budete stejně přitažlivý, jako fotbalista tohoto jména. A hlavně, vánoční dárek by měl být výrazem nějakého osobního vztahu mezi dárcem a podarovaným. Nejde o to, kolik stál, nemusí to být dary. Hodně štěstí.

Jaroslav Zákolanský
ilustrační foto: archiv autora
13.12.2006 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist