Tipy, jak si zařídit domácí posilovnu

Za oknem sice ještě mrzne a občas se i chumelí, ale přesto je dobré pracovat na své postavě. Taky chcete v plavkách vypadat neodolatelně, ale zimní sporty vám nic neříkají a návštěva veřejného fitness centra je pro vás tabu? Nezoufejte, i vy můžete léto přivítat v té nejlepší kondici. Zařiďte si domácí posilovnu. Cvičení doma přináší celou řadu výhod. Ušetříte na vstupném, nejste omezeni otevírací dobou, nemusíte čekat, až se uvolní požadovaný trenažér, a také uspoříte čas, který byste jinak strávili na cestě. Navíc budete mít posilovnu stále na očích, což je ta nejlepší motivace.

11cycle_m_07627-800_m3mp_l-1100x618.jpg Celá galerie 23 Zdroj: Kettler

Jak by měla vypadat?

Samozřejmě, že je nejlepší, když disponujete prostorným domem, kde si jednu místnost můžete vyhradit na posilovnu. Ta by být dobře větratelná a přiměřeně velká. Prostory s nízkým stropem bez možnosti přímého větrání je tedy potřeba vybavit kvalitní klimatizací. Důležitá je velikost místnosti, od ní se pak odvíjí i samotná vybavenost posilovny. Nemusí se vůbec jednat o velkou místnost, pro většinu domácích fitness stačí prostory kolem 10 metrů čtverečních.

Na podlahu dejte speciální podložku

Důležitý je také výběr podlahy. Vhodné jsou ty z odolného a snadno udržovatelného materiálu, například z laminátu, dřeva, PVC, linolea či speciální gumy. Přece jen je však lepší ji ještě chránit před poškozením, například trenažérem. Proto pod něj dejte raději ještě speciální podložku, jejíž výhodou je také to, že tlumí i nárazy.

Nakupujte s rozvahou

Některé stroje jsou docela drahé, proto před nákupem zachovejte chladnou hlavu a buďte realisty. Předem si ujasněte, kdo z rodiny bude posilovnu využívat a jakého cíle chce cvičením dosáhnout. Ženská část bude chtít asi spíš zhubnout a zpevnit křivky v oblasti břicha a hýždí, zatímco muži preferují spíše silový trénink, zaměřený na paže, ramena a hrudník. Avšak podle odborníku i mezi muži výrazně roste popularita aerobních strojů, především crossových a veslovacích trenažérů.

Tři zóny pro zdravý trénink

Stejně jako veřejná, tak i domácí posilovna by měla obsahovat tři hlavní zóny: prostor pro rozcvičení a strečink, aerobní zónu a část posilovací. Cvičení by mělo začínat i končit protažením. K této části tréninku postačí i podložka na cvičení.

Aerobní zóna je neodmyslitelnou součástí každé posilovny. V domácích podmínkách je nejčastěji zastoupena rotopedem nebo crossovým trenažérem. Oblíbené jsou hlavně proto, že se na nich procvičí celé tělo a pohyb na nich je pro většinu lidí zábavnější než třeba na rotopedu. Pokud si nechcete nebo nemůžete pořídit žádné stroje, nezoufejte, aerobní pohyb na trenažéru skvěle zastoupí například skákání přes švihadlo.

Posilování ocení spíše muži, kteří chtějí cvičením nabrat svalovou hmotu. Ženy se zpravidla zaměřují na problémové partie a jde jim především o jejich zpevnění. Ideální řešení pro domácí posilovnu představují multifunkční posilovací věže či lavice a činky v různých hmotnostních provedeních. Pro správné držení těla je důležité posilování hlubokých svalů, na které se často zapomíná. Tyto svaly doma posílíte například cvičením na balanční desce nebo gymnastickém míči.

Cvičit lze i v malém bytě

Nemáte na samostatnou posilovnu doma místo? Přesto nemusíte nic vzdávat a můžete být fit. Jde to i bez velkých posilovacích strojů. Vytvořte si doma svůj posilovací koutek, kde můžete cvičit například jógu nebo a pilates, cvičení, která se vyznačují plynulými pohyby, soustředěním na dech a prací s vahou vlastního těla.

Zkuste se rozhlédnout po bytě, určitě najdete v obývacím pokoji nebo ložnici místo, kam se vám vejde gymnastická nebo jóga podložka a několik fitness doplňků. V případě, že máte v bytě minimum prostoru, můžete po cvičení všechny pomůcky jednoduše uklidit do skříně či pod postel.

Pokud ale budete mít svou malou domácí posilovnu stále na očích, motivuje vás to ke cvičení častěji.

K sestavení vašeho domácího koutku pro posilování či cvičení vám stačí jen pár pomocníků. Pomocí nich posílíte a zpevníte celé tělo a zlepšíte svou koordinaci vlastní vahou. Balanční cviky navíc napomáhají aktivaci hlubokých zádových svalů, které drží vaše tělo vzpřímené. Jedná se třeba o gymnastickou podložku, která je nezbytnou pomůckou pro cvičení na zemi, oceníte ji však také při posilování. Pevně drží bez ohledu na povrch podlahy a dopřává vám tak stabilitu. Díky gumovým úchytům ji lze po srolování snadno přenášet.

Pro posilovací cvičení je užitečný jóga míč, který vám pomůže posílit svaly břicha a zad, jóga cihlička, vzduchový polštář a gymnastický kruh na pilates a gymnastický míč. Cvičení na něm je skvělou prevencí bolestí zad, napravuje vybočení páteře a kulatá záda.

Tip na závěr

Základem úspěchu je trpělivost, tak se nenechte odradit tím, že se toužebně očekávané výsledky nedostaví ihned. Nepřepínejte se a zkuste si každý trénink naplánovat tak, aby vás bavil. Někomu možná povzbudí, že si můžete pořídit i takové stroje, které lze jednoduše propojit se SmartPhonem a využívat možností různých mobilních aplikací.

22.1.2019 10:30 | autor: Ivana Kukalová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist