Teorie barev aneb Jak využívat barvy v bytě

Barvy mají obrovský vliv na lidskou psychiku. Měly bychom si je tedy vybírat tak, aby nám dobře sloužily. Barva dokáže změnit náladu, vzbudit či potlačit pozornost, nabít nás energií, nebo naopak úplně unavit. Pojďme se tedy podívat, jaké barvy...

47 fotografií
Barva může být nejsilnějším designovým prvkem ve vašem bytě. Musíte se ji ale naučit používat efektivně.

Barva může být nejsilnějším designovým prvkem ve vašem bytě. Musíte se ji ale naučit používat efektivně.

1 / 47
Používání barev by mělo mít nějakou logickou strukturu. Jinými slovy, pojďme se podívat na teorii barev. Díky znalosti teorie barev dokážete odstíny logicky uspořádat. Ano, některé barvy k sobě prostě ladí, jiné nikoliv. Jak si tedy vybrat, aby byl výsledek perfektní a efektivní?

Používání barev by mělo mít nějakou logickou strukturu. Jinými slovy, pojďme se podívat na teorii barev. Díky znalosti teorie barev dokážete odstíny logicky uspořádat. Ano, některé barvy k sobě prostě ladí, jiné nikoliv. Jak si tedy vybrat, aby byl výsledek perfektní a efektivní?

2 / 47
Nejčastější verze barevného kola má 12 barev. Vychází z odstínů červené, žluté a modré. Tohle je i verze, na kterou se zaměříme v našem článku.

Nejčastější verze barevného kola má 12 barev. Vychází z odstínů červené, žluté a modré. Tohle je i verze, na kterou se zaměříme v našem článku.

3 / 47
Na barevném kole najdeme tři různé vrstvy barev. Primární, sekundární a terciální – tím se někdy také říká střední barvy.

Na barevném kole najdeme tři různé vrstvy barev. Primární, sekundární a terciální – tím se někdy také říká střední barvy.

4 / 47
Odbočme na chvilku stranou. Snad nejklasičtější kombinací je černá a bílá. Přesto ni jednu z nich na barevném kole nenajdeme. Barvy jsou na barevném kole seřazeny podle vlnové délky a frekvence záření. Černá barva všechno světlo pohltí, bílá naopak odrazí. Kontrast, který obě barvy vytvářejí, často využívají interiéroví designéři.

Odbočme na chvilku stranou. Snad nejklasičtější kombinací je černá a bílá. Přesto ni jednu z nich na barevném kole nenajdeme. Barvy jsou na barevném kole seřazeny podle vlnové délky a frekvence záření. Černá barva všechno světlo pohltí, bílá naopak odrazí. Kontrast, který obě barvy vytvářejí, často využívají interiéroví designéři.

5 / 47
Červenou, žlutou a modrou označujeme jako barvy primární, a to hned ze dvou důvodů. Zaprvé primární barvy nemohou být vytvořeny smícháním jakékoli kombinace jiných barev. A zadruhé všechny ostatní barvy jsou vytvářeny smícháním těchto tří odstínů.

Červenou, žlutou a modrou označujeme jako barvy primární, a to hned ze dvou důvodů. Zaprvé primární barvy nemohou být vytvořeny smícháním jakékoli kombinace jiných barev. A zadruhé všechny ostatní barvy jsou vytvářeny smícháním těchto tří odstínů.

6 / 47
A takhle vypadají primární barvy v praxi. Židle návrháře Bernhardta využívají dvou primárních barev – červené a žluté.

A takhle vypadají primární barvy v praxi. Židle návrháře Bernhardta využívají dvou primárních barev – červené a žluté.

7 / 47
Sekundární barvy jsou zelená, oranžová a fialová. Jsou to barvy, které padnou přímo doprostřed mezi primární barvy. Zelená je mezi modrou a žlutou, oranžová mezi žlutou a červenou a konečně mezi červenou a modrou najdeme barvu fialovou.

Sekundární barvy jsou zelená, oranžová a fialová. Jsou to barvy, které padnou přímo doprostřed mezi primární barvy. Zelená je mezi modrou a žlutou, oranžová mezi žlutou a červenou a konečně mezi červenou a modrou najdeme barvu fialovou.

8 / 47
A takhle vypadá sekundární oranžová barva v praxi.

A takhle vypadá sekundární oranžová barva v praxi.

9 / 47
Pojďme se zaměřit na barvy terciální. Někdy se také označují jako střední barvy. Tyto odstíny tvoří přechod mezi primárními a sekundárními barvami. Jedná se celkem o šest odstínů. Ačkoli různé jazyky mají pro tyto barvy různé názvy, nejčastější a nejjednodušší je použít označení podle toho, ze kterých barev odstíny vzešly. Na barevném kole tedy najdeme červenooranžovou, modrozelenou atd.

Pojďme se zaměřit na barvy terciální. Někdy se také označují jako střední barvy. Tyto odstíny tvoří přechod mezi primárními a sekundárními barvami. Jedná se celkem o šest odstínů. Ačkoli různé jazyky mají pro tyto barvy různé názvy, nejčastější a nejjednodušší je použít označení podle toho, ze kterých barev odstíny vzešly. Na barevném kole tedy najdeme červenooranžovou, modrozelenou atd.

10 / 47
Příklad modrozelené terciální barvy.

Příklad modrozelené terciální barvy.

11 / 47
Teď, když už rozumíme teorii barev, pojďme se podívat, jak působí vedle sebe. Takzvanou barevnou harmonii vytváří barevné kombinace, které se podle barevného kola esteticky doplňují.

Teď, když už rozumíme teorii barev, pojďme se podívat, jak působí vedle sebe. Takzvanou barevnou harmonii vytváří barevné kombinace, které se podle barevného kola esteticky doplňují.

12 / 47
Harmonie barev by měla působit uspořádaným a uklidňujícím dojmem. Neměla by být chaotická. Už jen proto, že výběr barev není vůbec náhodný, ale má přesně stanovenou strukturu. Mělo by se jednat o dynamickou souhru.

Harmonie barev by měla působit uspořádaným a uklidňujícím dojmem. Neměla by být chaotická. Už jen proto, že výběr barev není vůbec náhodný, ale má přesně stanovenou strukturu. Mělo by se jednat o dynamickou souhru.

13 / 47
Pro vytvoření dokonalé harmonie barev je třeba se dobře orientovat na barevném kole.

Pro vytvoření dokonalé harmonie barev je třeba se dobře orientovat na barevném kole.

14 / 47
Začneme s barvami, které mají podobné odstíny. V teorii barev se jim říká analogické. Když se podíváme na barevné kolo, analogické barvy jsou vždy tři sousední odstíny.

Začneme s barvami, které mají podobné odstíny. V teorii barev se jim říká analogické. Když se podíváme na barevné kolo, analogické barvy jsou vždy tři sousední odstíny.

15 / 47
Pokud pracujeme s analogickými barvami v designu, jedna barva je vždy dominantní. Ostatní hrají sekundární roli.

Pokud pracujeme s analogickými barvami v designu, jedna barva je vždy dominantní. Ostatní hrají sekundární roli.

16 / 47
Tak například červená a zelená, modrá a oranžová nebo fialová a žlutá. Společně vytvářejí velmi vysoký kontrast – tak jako džbánek na mléko designérské firmy Knibb Design.

Tak například červená a zelená, modrá a oranžová nebo fialová a žlutá. Společně vytvářejí velmi vysoký kontrast – tak jako džbánek na mléko designérské firmy Knibb Design.

17 / 47
Pojďme se přesunout k přírodním barvám. Ty na barevném kole nemají přesné vymezení. Jedná se zkrátka o takové barvy, které běžně spatříme v přírodě.

Pojďme se přesunout k přírodním barvám. Ty na barevném kole nemají přesné vymezení. Jedná se zkrátka o takové barvy, které běžně spatříme v přírodě.

18 / 47
Barvy můžeme dále dělit podle jejich významu. Ten často záleží na kultuře a okolnostech, za kterých barvu používáme. Stejná barva může na určitém místě vyvolávat smutek, zatímco na jiném může jít o barvu radosti a veselí.

Barvy můžeme dále dělit podle jejich významu. Ten často záleží na kultuře a okolnostech, za kterých barvu používáme. Stejná barva může na určitém místě vyvolávat smutek, zatímco na jiném může jít o barvu radosti a veselí.

19 / 47
Pojďme se tedy podívat, co jednotlivé barvy znamenají.

Pojďme se tedy podívat, co jednotlivé barvy znamenají.

20 / 47
<strong>Šedá.</strong> Ani bílá, ani černá. Šedá stojí jakoby nerozhodně mezi dvěma barevnými odstíny. Je to tedy barva kompromisu. Znamená nezaujatost, odstup a nerozhodnost.

Šedá. Ani bílá, ani černá. Šedá stojí jakoby nerozhodně mezi dvěma barevnými odstíny. Je to tedy barva kompromisu. Znamená nezaujatost, odstup a nerozhodnost.

21 / 47
<strong>Černá.</strong> Vytváří podstatu temna a tajemna. Je to barva smutku, záhad a nezodpovězených otázek.

Černá. Vytváří podstatu temna a tajemna. Je to barva smutku, záhad a nezodpovězených otázek.

22 / 47
<strong>Růžová.</strong> Barva miminek, typická holčičí barva. Znamená péči, lásku a pošetilost.

Růžová. Barva miminek, typická holčičí barva. Znamená péči, lásku a pošetilost.

23 / 47
<strong>Červená.</strong> Jedna z nejsilnějších barev. Má velmi silný význam. Je to barva energie, ambicí, akce, odhodlání, hněvu a vášně.

Červená. Jedna z nejsilnějších barev. Má velmi silný význam. Je to barva energie, ambicí, akce, odhodlání, hněvu a vášně.

24 / 47
<strong>Hnědá.</strong> Přírodní a všestranná barva. Znamená vážnost, přátelství, opatrnost, ochranu, pohodlí a bohatství.

Hnědá. Přírodní a všestranná barva. Znamená vážnost, přátelství, opatrnost, ochranu, pohodlí a bohatství.

25 / 47
Oranžová. Optimistická a společenská barva. Může mít ale i kontrastní význam jako povrchnost a pesimismus.

Oranžová. Optimistická a společenská barva. Může mít ale i kontrastní význam jako povrchnost a pesimismus.

26 / 47
<strong>Žlutá.</strong> Tato barva patří mezi nejšťastnější v barevném spektru. Má velký vliv na lidskou mysl a intelekt. Znamená optimismus, veselí, netrpělivost a zbabělost.

Žlutá. Tato barva patří mezi nejšťastnější v barevném spektru. Má velký vliv na lidskou mysl a intelekt. Znamená optimismus, veselí, netrpělivost a zbabělost.

27 / 47
<strong>Zelená.</strong> Barva růstu a vyváženosti. Může stát na obou stranách emočního spektra. Je to barva spolehlivosti na soběstačnosti, čerstvosti a života; zároveň ale symbolizuje žárlivost a majetnickost.

Zelená. Barva růstu a vyváženosti. Může stát na obou stranách emočního spektra. Je to barva spolehlivosti na soběstačnosti, čerstvosti a života; zároveň ale symbolizuje žárlivost a majetnickost.

28 / 47
<strong>Tyrkysová.</strong> Barva klidu a čistoty. Usnadňuje komunikaci. Je to barva idealismu a nepraktičnosti.

Tyrkysová. Barva klidu a čistoty. Usnadňuje komunikaci. Je to barva idealismu a nepraktičnosti.

29 / 47
<strong>Indigová modř.</strong> Barva vzniká složením modré a fialové. Znamená intuici, idealismus, strukturu, rituál a oddanost.

Indigová modř. Barva vzniká složením modré a fialové. Znamená intuici, idealismus, strukturu, rituál a oddanost.

30 / 47
<strong>Fialová.</strong> Není jen barvou květin a princezen. Pravdou je, že jde o barvu podporující představivost a kreativitu. Je to barva individuality, nedospělosti a nepraktičnosti.

Fialová. Není jen barvou květin a princezen. Pravdou je, že jde o barvu podporující představivost a kreativitu. Je to barva individuality, nedospělosti a nepraktičnosti.

31 / 47
<strong>Magenta.</strong> Tmavě purpurová barva. Silně emoční barva. Znamená duchovno, praktičnost, smyslnost a rovnováhu.

Magenta. Tmavě purpurová barva. Silně emoční barva. Znamená duchovno, praktičnost, smyslnost a rovnováhu.

32 / 47
<strong>Stříbrná.</strong> Už v dávné historii se užívala jako barva měsíce. Znamená ženskost, emoce, záhadu a citlivost.

Stříbrná. Už v dávné historii se užívala jako barva měsíce. Znamená ženskost, emoce, záhadu a citlivost.

33 / 47
<strong>Zlatá.</strong> Asi nikoho nepřekvapí, že zlatá je barvou úspěchu a vítězství, luxusu a elegance. Symbolizuje důmyslnost, extravaganci, hojnost, prosperitu, kvalitu, prestiž, hodnotu, bohatství a materiální bohatství.

Zlatá. Asi nikoho nepřekvapí, že zlatá je barvou úspěchu a vítězství, luxusu a elegance. Symbolizuje důmyslnost, extravaganci, hojnost, prosperitu, kvalitu, prestiž, hodnotu, bohatství a materiální bohatství.

34 / 47
Tyrkysová. Barva klidu a čistoty. Usnadňuje komunikaci. Je to barva idealismu a nepraktičnosti.

Tyrkysová. Barva klidu a čistoty. Usnadňuje komunikaci. Je to barva idealismu a nepraktičnosti.

35 / 47
V této sekci se budeme věnovat barevným stínům, nasycenosti barev a jejich tónům.

V této sekci se budeme věnovat barevným stínům, nasycenosti barev a jejich tónům.

36 / 47
Nejčastější důvod pro vznik barevného kontrastu je jejich vztah ke světlu nebo k temnotě. Mohou tak vznikat různé variace. Nejčastěji je označujeme jako barevný odstín, tón a stín.

Nejčastější důvod pro vznik barevného kontrastu je jejich vztah ke světlu nebo k temnotě. Mohou tak vznikat různé variace. Nejčastěji je označujeme jako barevný odstín, tón a stín.

37 / 47
Barevný odstín se vytváří přidáním bílé barvy. Odstíny jsou světlejší (bělejší) než původní barva. Na obrázku vidíme křeslo návrhářské firmy Vito Selma v odstínu hnědé.

Barevný odstín se vytváří přidáním bílé barvy. Odstíny jsou světlejší (bělejší) než původní barva. Na obrázku vidíme křeslo návrhářské firmy Vito Selma v odstínu hnědé.

38 / 47
Barevný tón vytvoříme přidáním šedé. Různé barevné tóny si můžeme prohlédnout na příkladu této koupelny.

Barevný tón vytvoříme přidáním šedé. Různé barevné tóny si můžeme prohlédnout na příkladu této koupelny.

39 / 47
A konečně barevný stín se vytvoří přidáním černé. Stín je vlastně tmavší (černější) verze původní barvy. Stín můžeme vidět na tomto stolku návrhářské firmy DeCastelli.

A konečně barevný stín se vytvoří přidáním černé. Stín je vlastně tmavší (černější) verze původní barvy. Stín můžeme vidět na tomto stolku návrhářské firmy DeCastelli.

40 / 47
Barvy se také liší formou kontrastu. Ten se dá velmi dobře využít pro designové účely. Kontrast je založen na nasycenosti barev, tedy jinými slovy, jak moc intenzivní barvy jsou. Nasycenost barev tedy měří, jak odlišná je barva od čisté šedé. Tak například stolek designéra Khouri Guzman Holyfielda (na obrázku) má nízkou saturaci. Je tedy relativně blízko šedé barvě.

Barvy se také liší formou kontrastu. Ten se dá velmi dobře využít pro designové účely. Kontrast je založen na nasycenosti barev, tedy jinými slovy, jak moc intenzivní barvy jsou. Nasycenost barev tedy měří, jak odlišná je barva od čisté šedé. Tak například stolek designéra Khouri Guzman Holyfielda (na obrázku) má nízkou saturaci. Je tedy relativně blízko šedé barvě.

41 / 47
Kombinace doplňujících se barev, pokud je použijeme v plné sytosti, může vytvářet velmi živý dojem. Barvy by ale měly být používány v přiměřeném množství, aby výsledek nepůsobil přezdobeně.

Kombinace doplňujících se barev, pokud je použijeme v plné sytosti, může vytvářet velmi živý dojem. Barvy by ale měly být používány v přiměřeném množství, aby výsledek nepůsobil přezdobeně.

42 / 47
Barevný tón je v podstatě totéž co sama barva. Barevným tónem rozumíme primární a sekundární barvy z barevného kola. Rozdíl mezi barvami je tvořen rozdílnou vlnovou délkou na barevném spektru.

Barevný tón je v podstatě totéž co sama barva. Barevným tónem rozumíme primární a sekundární barvy z barevného kola. Rozdíl mezi barvami je tvořen rozdílnou vlnovou délkou na barevném spektru.

43 / 47
Různé barvy mohou mít různé vlastnosti, pokud je necháme vyniknout vedle jiných barevných tónů.

Různé barvy mohou mít různé vlastnosti, pokud je necháme vyniknout vedle jiných barevných tónů.

44 / 47
Se studenou modrou barvou v pozadí vynikne tato moderní červená pohovka velmi výrazně. Představme si ale, že by byla obklopena žlutou a oranžovou barvou. Celý dojem by působil mnohem tepleji.

Se studenou modrou barvou v pozadí vynikne tato moderní červená pohovka velmi výrazně. Představme si ale, že by byla obklopena žlutou a oranžovou barvou. Celý dojem by působil mnohem tepleji.

45 / 47
Teorie barev může být i legrace. Zvláště tehdy, snažíme se o různé kombinace v jednom designovém počinu. Výtvor z kolekce návrhářů Design Heure působí velmi zvláštním, ale přesto dynamickým dojmem. Designéři se tu pokoušeli spojit fialovou a růžovou se zlatou a fialovou. To vše na jedné stěně.

Teorie barev může být i legrace. Zvláště tehdy, snažíme se o různé kombinace v jednom designovém počinu. Výtvor z kolekce návrhářů Design Heure působí velmi zvláštním, ale přesto dynamickým dojmem. Designéři se tu pokoušeli spojit fialovou a růžovou se zlatou a fialovou. To vše na jedné stěně.

46 / 47
Tímto se naše povídání o teorii barev chýlí ke konci. Které barevné kombinace se vám nejvíc líbily? A nejméně? Drželi byste se pravidel teorie barev, nebo byste je raději porušovali?
Chystáte se změnit barvy u vás doma. Poraďte se na <a href=\forum.living.cz">

Tímto se naše povídání o teorii barev chýlí ke konci. Které barevné kombinace se vám nejvíc líbily? A nejméně? Drželi byste se pravidel teorie barev, nebo byste je raději porušovali?

Chystáte se změnit barvy u vás doma. Poraďte se na forum.living.cz

47 / 47
Miniatury Zavřít
TOPlist