Reklamace – na co máte právo?

Koupili jste dárek a on nefunguje tak, jak má? Běžte jej reklamovat. Dopředu si ale ujasněte, jestli znáte všechna svá práva. Je lepší vybavit se informacemi než potom při vyřizování reklamace neznale tápat. Počítejte i s tím, že se budete muset obrnit trpělivostí.

Obecně platí, že zboží se dá reklamovat do 24 měsíců ode dne koupení, tedy do dvou let. Někteří výrobci lhůtu ještě prodlužují, například na ledničky tak může být lhůta i mnohem delší. Pokud ale stihnete zboží reklamovat do prvních šesti měsíců, máte mnohem větší práva.

Nikdy ovšem nezapomínejte na paragon, tedy doklad o koupi zboží, podle kterého vy sami poznáte, jak dlouhá doba od nákupu zboží uplynula. Pokud jste platili kartou, neměl by být problém vyřídit reklamaci i bez dokladu, nicméně raději na to nespoléhejte.

Reklamace do 6 měsíců vám zaručuje více práv

Reklamujete-li zboží do půl roku po koupení, náleží vám okamžité vrácení ceny výrobku nebo jeho okamžitá výměna, tudíž nemusíte čekat, až se prodejci „uráčí“ zboží opravit nebo vyměnit, což je podle zákona maximálně 30 dní.

Někteří obchodníci vám opravené zboží skutečně předají až po měsíci čekání. Pokud se tak ale nestane, máte nárok na okamžité vrácení peněz nebo výměnu zboží za nové, proto si čas hlídejte.

Při každé reklamaci máte svá práva, informujte se o nich

Je dobré vědět, že máte svá práva a nesmíte se nechat odbýt například tím, že v prodejně zrovna není vedoucí nebo člověk, který reklamace vyřizuje. Ať přijdete kdykoliv v průběhu otevírací doby, musí se vám prodejce věnovat.

Součástí reklamace je sepsání reklamačního protokolu, který musí obsahovat všechny povinné údaje o prodejci. Těmi jsou název firmy, IČO, ale i adresa sídla firmy. Dále požadujte i jméno a kontakt na osobu, na kterou se můžete obracet s dotazy.

Reklamační řízení

Nezapomeňte prodejci přesně popsat, co se vám na výrobku nelíbí, tedy co přesně přestalo fungovat a co je na výrobku vadné. Přesně specifikujte, čeho se v reklamačním řízení vlastně domáháte.

Je dobré vědět, že nemusíte zboží reklamovat přesně tam, kde jste ho koupili. Pokud je nějaká prodejna stejného obchodníka blíže vašeho bydliště, můžete se vydat s reklamací i tam.

Další informace a inspirace ve článku Dlužíte peníze? Někdo dluží vám? Novela exekučního řádu už platí!

Martina Tlachová
Foto: north45pub.com, age-concern-cardiff.org, albusgrandhotel.com, crystallinks.com, tswriting.com, wordpress.com

6.1.2010 12:00
Více o tématu: ledničkynové

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist