Prodáváte nemovitost? Nezapomeňte na home staging

Čím dál častěji se při prodeji bytu či domu setkáte s termínem home staging. Jedná se vlastně o profesionální prezentaci dané nemovitosti. V praxi to probíhá tak, že se nemovitost svěří do rukou odborníkovi, který zvýší její atraktivitu pomocí odosobnění, použití vhodných doplňků, osvětlení či uspořádání nábytku. Nejedná se o žádné rozsáhlé rekonstrukce, často jde o maličkosti, které nemovitost udělají lákavější.

16wharfside_dm326-danish-chair-in-black-1100x618.jpg Celá galerie 17 Zdroj: Wharfside

Součástí home stagingu je také konečné nafocení tak, aby nemovitost byla ukázána z těch nejlepších úhlů. Dalším populárním způsobem, jak nemovitost představit zájemcům, jsou videoprohlídky. Jejich hlavní výhodou je, že potenciálním kupcům ušetří čas, který by jinak strávili absolvováním běžných prohlídek. Na několik otázek týkajících se home stagingu nám odpověděl Pavel Berka, ředitel brněnské kanceláře Century 21 All Inclusive.

Co ovlivní první dojem potenciálního zájemce?
Je toho více. Například nemovitost by měla být maximálně od-osobněna. Neměl by tam být žádný předmět, který podvědomě říká zájemci, že tohle je cizí bydlení, ne jeho. Stejně tak nepůsobí dobře, když je místnost přeplněná, i kdyby to bylo mnoho luxusních doplňků. Pokud je jich mnoho, mohou jednak odvést pozornost od samotné nemovitosti, ale hlavně zabírají místo a místnost často opticky zmenšují.

Na co bychom se tedy především měli myslet při home stagingu, pokud se snažíme si jej zajistit sami?
Asi zlaté pravidlo by bylo, že méně je v tomto případě více. Je to typický rozdíl mezi interiérovým designem a home stagingem, kdy interiérový design řeší praktičnost využití prostoru a funkčnost i úplnost vybavení. Při home stagingu není tak podstatná funkčnost ani úplnost vybavení, jde hlavně o pocit, jaký to bude v zájemci evokovat a právě prostor, který říká „sem si můžete dát třeba ten váš stoleček“, je výhodou. Řekl bych, že prostor obecně by měl být home stagingem zvýrazněn. Důležité je také to, že nemluvíme jen o tom, kde daný doplněk umístit, ale v případě prodeje nebo pronájmu nemovitosti děláme první dojem fotografiemi v nabídce na internetu. Zde je nesmírně důležité, co fotíme, jakým objektivem, z jakého úhlu a jak fotografie následně zpracujeme. Je to nedílnou součástí home stagingu. Často vidíme v nabídkách realitních kanceláří dobře zvládnutý staging pokažený právě nevhodnými fotografiemi.

Dá se říct, o kolik může kvalitní home staging navýšit cenu nemovitosti?
Myslím, že bude hodně záležet na tom, jak nemovitost vypadá před stagingem. V rámci home stagingu můžete uklidit, vybavit ji doplňky nebo nábytkem, a to může být jen na focení nebo i na prohlídky, můžete vymalovat, zasádrovat, provést drobné opravy nebo i změnit dispozici. Pokud mluvím za naši pobočku, tak u nás je průměrné navýšení kupní ceny asi 10 %, což jsou většinou statisíce korun. U home stagingu se skutečně každá investovaná koruna desetkrát vrátí. Nutno ale podotknout, že samotný home staging nemovitost neprodá, jde o dokonale propracované know-how, ve kterém každý detail zapadá do celkového obrazu mozaiky úspěšného prodeje.

Vyplatí se pro inzeráty najmout si profesionálního fotografa či firmu?
Jednoznačně.

Můžeme tímto způsobem nemovitost „vyšperkovat“ i zadarmo nebo téměř zadarmo, například vhodným rozmístěním nějakých prvků, dekorací, nebo naopak úklidem či odstraněním něčeho rušivého? Můžete být konkrétní, co mnohdy ruší, nebo co naopak chybí?
Ano, pokud jsme ochotní investovat čas, můžeme hodně udělat prostým úklidem, odstraněním většiny předmětů z očí zájemce a fotografa. Většina lidí ale sama nedokáže nemovitost správně nafotit a většina fotografů, i když se třeba specializují na interiérové fotografie, tak dělají krásné fotografie, které ale často nejsou ideální právě pro nabídku nemovitosti do prodeje. My fotografa musíme vždy „zaškolit“ ne ve smyslu, jak fotit nebo ovládat fotoaparát, ale jaké fotky prodávají, takže moje doporučení je angažovat někoho, kdo se zabývá nejen home stagingem, ale zároveň i samotným prodejem.

Měli bychom se zabývat i speciálními dekoracemi, ovocem nebo například přípravou moučníku či sušenek tak, jak to můžeme vidět v některých zahraničních filmech?
Dekorace jsou samozřejmě nedílnou součástí home stagingu, ovoce a květiny jsou vděčné a většinou hodně pomohou. Vůně, hudba a celková atmosféra v nemovitosti je také důležitá stejně jako třeba oblečení a chování majitele nebo prodávajícího, jak komunikuje a působí.

Pokud naopak máme k dispozici více peněz, do čeho bychom mohli investovat, aby taková investice dávala smysl a významně zvedla hodnotu nemovitosti pro prodej nebo pronájem?
Pokud pominu samotnou rekonstrukci, přestavbu, přístavbu a podobně, což bývají věci, které mohou hodně pomoci a často se vyplatí, myslím, že doporučím určitě výmalbu a opravy všeho, na čem je již poznat, že zde nebyla údržba na patřičné úrovni. U rodinného domu dělá hodně i stav zahrady a předzahrádky, kam často míří první pohledy zájemců.

 

20.8.2019 10:30 | autor: Ivana Kukalová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist