Přístřešek pro auto zvládnete i svépomocí

Přístřešek je levným, jednoduchým, a přesto dostatečným řešením, jak ochránit svůj vůz před nepřízní počasí, když nemáte na stavbu garáže dostatek peněz, místa nebo obojího. Stavba takového přístřešku je rychlá, snadná a poměrně levná, šikovní kutilové to zvládnou i bez odborné pomoci.

Střešní přístřešek je jednoduchou stavbou, kterou lze využít nejen pro auto, ale i jako dodatečné úložné prostory například pro zahradní techniku, na dosušení a uskladnění dřeva a podobně.

Nejjednodušší je zakoupit si již hotovou stavebnici a tu pak smontovat. Nejčastěji jsou k dostání hotové dřevěné nebo hliníkové konstrukce, jejichž montáž je tak snadná, že ji zvládne i laik. Stavba nevyžaduje rozsáhlý zásah do okolí domu a je vhodným řešením i do menší zahrady.

„Materiál je vhodné přizpůsobit stylu domu. Je potřeba si uvědomit, že dřevo bude vyžadovat pravidelnou údržbu v porovnání s hliníkovou konstrukcí, ta je levnější a jednodušší, dřevo ale působí přirozeněji,“ upozorňuje Richard Klička, odborník na stavby z projektových marketů Hornbach.

Kam s ním?

Ať stavíte přístřešek pro auto nebo na jiné využití, vždy se dobře zamyslete nad umístěním. Místo by mělo být ideálně chráněné ze směru, odkud u vás nejčastěji fouká. Stání pro auto by mělo být v dosahu příjezdové cesty a domu, přístřešek pro zahradní náčiní bychom měli umístit na zahradě nebo v její blízkosti.

Dalším kritériem pro výběr místa je dostatek místa pro stavbu. Podstatnou otázkou je, pro kolik vozidel se bude budovat. „Standardní délka přístřešku pro jedno auto je 5 metrů, šířka 3 metry a výška 2,8 metrů. Vždy je dobré myslet na rezervu, která by měla být přibližně 1 metr délky a šířky. Pod přístřeškem tak budete moct uskladnit i kolo, sekačku a jiné nářadí,“ radí odborník z Hornbachu a dodává: „Příjezdová cesta by měla být snadno přístupná, dostatek prostoru oceníte především při parkování nebo couvání.“

Důležité je také nezapomenout na ohlášení stavby a získání stavebního povolení. V případě rozsáhlejších staveb nad 25 metrů čtverečních musí být tato povinnost splněna. Zpravidla platí, že povolení na přístřešek se získá jednodušeji než například pro výstavbu garáže.

Kupovaný nebo na míru?

O tom rozhodně jeho využití a velikost. Jestli chcete přístřešek jen pro auto či dvě a nemáte žádné specifické požadavky jako nestandardní velikost či provedení, případně jestli nechcete některé strany uzavřít apod., jistě si vyberete z nabídky prefabrikovaných modelů.

Ideální je, pokud potřebný materiál a prvky konstrukce budou připravené do požadovaných rozměrů už při samotné koupi. V opačném případě je nutné všechny části před zkracováním a řezáním několikrát přeměřit. Při samotné stavbě je důležité řídit se podle plánu nebo návodu a půdorys přesně vyměřit.

Důležitý je základ, který musí odolat vlivu času i povětrnostním podmínkám. „Základní desku musí tvořit pevná vodorovná plocha, nejlépe betonová deska nebo zámková dlažba. Pokud nechcete provádět uvedené nebo podobné stavební úpravy, které jsou pracné a spojené s nevratnou změnou části pozemku, doporučuji výstavbu přístřešku na zemních vrutech s připevněným samonosným roštem,“ vysvětluje Richard Klička.

Stavíme přístřešek krok za krokem

V prvním kroku se vykopou jámy pro čtyři základové patky do nezámrazné hloubky, tedy minimálně do hloubky 60 cm. Tím se zabezpečí stabilita stavby i v zimních měsících. Na dno nasypeme menší vrstvu štěrku a zalijeme betonem, do kterého se umístí ocelové kotvicí prvky a na ně se nasunou nosné sloupy. Podstatné je věnovat velkou pozornost rozmístění kotev a jejich zafixování. Beton je potřeba nechat 4–5 dní schnout, až následně lze pokračovat ve stavbě.

Ze dvou sloupů, dvou vzpěr a jedné vaznice (vodorovný trám) se připraví přední a zadní trámy. Vaznice se připevní na horní část sloupu, důležité je používat vodováhu a mezi těmito prvky hlídat 90° úhel. Mezi připevněnou vaznici a sloup se vloží vzpěra a každé spojení se zajistí vždy minimálně na dvou místech z obou stran. Před samotnou montáží trámů se do sloupů vyvrtají otvory na kotvicí prvky. Zadní sloupy by měly být minimálně o 10 cm níž než přední, aby se zachoval dostatečný spád přístřešku.

Trámy se postaví na kotvicí prvky v patkách a přišroubují se. Na vztyčenou konstrukci se umístí okrajové krokve, které spojí přední trám se zadním. Mezi takto nasazené okrajové krokve a sloupy se vloží vzpěry a opět se připevní na dvou místech z každé strany. Pokud vzpěry přesně zapadly, zůstává jen zkontrolovat, zda jsou vaznice doopravdy vodorovné. V případě, že není zjištěna žádná odchylka, mohou se na vaznice připevnit ostatní krokve. Důležité je dodržovat mezi nimi stejnou vzdálenost.

Připravenou konstrukci můžete pokrýt polykarbonátovými deskami.

Z dostupných zdrojů zpracovala redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist