Přebíráte si dostavěný byt? Zjistěte, zda nemá skryté vady!

Radost z nového bytu se může rychle proměnit v nekončící proces reklamací a stížností na pozdě zjištěné závady bytu. Jak tomu předejít? Nepodcenit tzv. technickou přejímku bytu, ke které je klient přizván po dokončení stavebních prací.

121244-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

Technická přejímka bytu je možná nejdůležitější částí celého procesu před nastěhováním. V jejím průběhu se kontroluje stav a funkčnost bytu. A pokud nejste povoláním stavaři, vyplatí se na přejímku bytu pozvat skutečného odborníka. Náklady na jeho práci se mohou několikanásobně vrátit v podobě ušetřeného času, nervů i peněz při napravování vad, které vám z důvodu nepozornosti při přejímce již nikdo neuzná. Odborník nejen proměří byt, zkontroluje rovnost stěn a podlah, ale všimne si i maličkostí, které byste v záchvatu radosti, že konečně možná brzy budete bydlet, nemuseli odhalit. „Neměli byste zapomínat, že spolu s bytem se většinou stáváte vlastníkem parkovacího stání, případně sklepa. Při přejímce byste tedy měli zkontrolovat i je,“ upozorňuje na často opomíjené součásti bytu Denisa Karešová z realitní kanceláře.

K technické přejímce je ideální mít v ruce Smlouvu o budoucí kupní smlouvě a odsouhlasený plán klientských změn. Celý proces funguje tak, že společně se zástupcem stavebního dozoru a s odborníkem procházíte celý byt pokoj po pokoji a do seznamu zapisujete všechny nedostatky a nedodělky. A právě zde se vyplatí investovat do odborníka, který si všimne všech viditelných vad, které netrénovanému oku laika většinou snadno uniknou. Od uvolněného prahu u vstupních dveří, přes výmalbu, vytmelení spár až po správné těsnění oken, rovnosti jejich osazení či dostatečného přesahu parapetu.
Výstupem z technické přejímky je tzv. protokol o vadách. Vypsané vady a nedodělky by měly být odstraněny většinou do třiceti dnů. Poté probíhá kolaudace, sepisuje se prohlášení vlastníka, doplatíte kupní cenu a pak si převezmete svůj byt. Při něm dostanete klíče, záruční listy a můžete se nastěhovat. „Je samozřejmé, že některé vady se mohou objevit až v souvislosti se samotným užíváním bytu. Proto jsou vady rozlišeny na viditelné a skryté. Zatímco ty první musíte odhalit právě při přejímce bytu, protože později je již reklamovat nemůžete, ty druhé můžete odhalit až při užívání bytureklamace se na ně vztahuje. U novostaveb je záruční lhůta obvykle dvouletá, někteří investoři však tuto dobu prodlužují,“ vysvětluje Denisa Karešová.
Redakce
Zdroj: lexxus.cz
Foto:housing.justlanded.com,geograph.org.uk

13.4.2012 4:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

TOPlist