Přebíráte si dostavěný byt? Zjistěte, zda nemá skryté vady!

Radost z nového bytu se může rychle proměnit v nekončící proces reklamací a stížností na pozdě zjištěné závady bytu. Jak tomu předejít? Nepodcenit tzv. technickou přejímku bytu, ke které je klient přizván po dokončení stavebních prací.

Technická přejímka bytu je možná nejdůležitější částí celého procesu před nastěhováním. V jejím průběhu se kontroluje stav a funkčnost bytu. A pokud nejste povoláním stavaři, vyplatí se na přejímku bytu pozvat skutečného odborníka. Náklady na jeho práci se mohou několikanásobně vrátit v podobě ušetřeného času, nervů i peněz při napravování vad, které vám z důvodu nepozornosti při přejímce již nikdo neuzná. Odborník nejen proměří byt, zkontroluje rovnost stěn a podlah, ale všimne si i maličkostí, které byste v záchvatu radosti, že konečně možná brzy budete bydlet, nemuseli odhalit. „Neměli byste zapomínat, že spolu s bytem se většinou stáváte vlastníkem parkovacího stání, případně sklepa. Při přejímce byste tedy měli zkontrolovat i je,“ upozorňuje na často opomíjené součásti bytu Denisa Karešová z realitní kanceláře.

K technické přejímce je ideální mít v ruce Smlouvu o budoucí kupní smlouvě a odsouhlasený plán klientských změn. Celý proces funguje tak, že společně se zástupcem stavebního dozoru a s odborníkem procházíte celý byt pokoj po pokoji a do seznamu zapisujete všechny nedostatky a nedodělky. A právě zde se vyplatí investovat do odborníka, který si všimne všech viditelných vad, které netrénovanému oku laika většinou snadno uniknou. Od uvolněného prahu u vstupních dveří, přes výmalbu, vytmelení spár až po správné těsnění oken, rovnosti jejich osazení či dostatečného přesahu parapetu.
Výstupem z technické přejímky je tzv. protokol o vadách. Vypsané vady a nedodělky by měly být odstraněny většinou do třiceti dnů. Poté probíhá kolaudace, sepisuje se prohlášení vlastníka, doplatíte kupní cenu a pak si převezmete svůj byt. Při něm dostanete klíče, záruční listy a můžete se nastěhovat. „Je samozřejmé, že některé vady se mohou objevit až v souvislosti se samotným užíváním bytu. Proto jsou vady rozlišeny na viditelné a skryté. Zatímco ty první musíte odhalit právě při přejímce bytu, protože později je již reklamovat nemůžete, ty druhé můžete odhalit až při užívání bytureklamace se na ně vztahuje. U novostaveb je záruční lhůta obvykle dvouletá, někteří investoři však tuto dobu prodlužují,“ vysvětluje Denisa Karešová.
Redakce
Zdroj: lexxus.cz
Foto:housing.justlanded.com,geograph.org.uk

13.4.2012 4:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist