Mozek lze trénovat velmi příjemnými způsoby. I takto si zlepšíte paměť

Léto je takové líné období. Všichni jsou na dovolené buď fyzicky, nebo v myšlenkách. Rozmazlování grilovačkami a povalování se na zahradě nesvědčí koncentraci ani paměti. S podzimem přichází návrat k plné práci a ne vždy je to jednoduché. S našimi tipy se mozková mlha rychle rozplyne.

shutterstock_1932985031-1100x618.jpg Zdroj: shutterstock.com

Jistě to znáte. Cestou do sousední místnosti zapomenete, proč jste se tam vlastně vypravili. Večer si uděláte plán na druhý den, ale ráno si pamatujete jen polovinu. Neznamená to, že vás postihla demence, ale vaše koncentrace není taková, jaká by měla být. Není divu, existuje tolik podmětů, které odvádějí pozornost a lenošivé období jim nahrává. Pokud se to stává často, nastal čas změnit některé návyky. Nebojte, všechny naše rady na zlepšení paměti jsou nejen účinné, ale také velmi příjemné.

Hodně přátel

Mozek lze trénovat i velmi zábavným způsobem. Třeba tím, že se obklopíte rodinou a přáteli. Kognitivní (= poznávací) výhody totiž posilují bohaté sociální vazby.

Vztahy stimulují mozek. A my lidé jsme společenští tvorové, kteří nemohou prospívat izolovaně. Interakce s ostatními je výborným druhem mozkového cvičení. Nic se nemá přehánět, i čas o samotě je důležitý, aktivní sociální život ale přináší spoustu energie a podnětů pro mozek.

Opusťte gauč

Mozek je sval a ten je třeba trénovat. Pasivní sledování televize a povalování na gauči k jeho svěžesti nepomáhají. Lenost je pohodlná, ale ničemu neprospívá. Dlouhý život a duševní pohoda ale stojí za trochu námahy. Vyzkoušejte následující:

  • Soustřeďte se: Pokud něčemu nedáme dostatečnou pozornost, náš mozek si to nezakóduje.
  • Rozviňte své znalosti: Mysl tvoří jakousi datovou síť. Lépe si udržíme to, co vztáhneme k něčemu již známému.
  • Budujte základy: Učíte-li se něco komplikovaného, začínejte od píky a hledejte souvislosti.
  • Zapojte smysly: V souvislosti s barvami, texturami, vůněmi a chutěmi jsou účinné pro dlouhodobé zapamatování.
  • Procvičování: Opakování je matka moudrosti a tento fakt opravdu platí.
  • Mnemotechnické pomůcky: Indicie jakéhokoliv druhu umožňují informace spojovat a snáze si pamatovat.

Smích je zdravý

Známé rčení, že s úsměvem jde všechno líp, se zakládá na pravdě.

Říká se, že smích je nejlepší lék. A to platí i pro mozek a paměť stejně jako pro tělo. Smích totiž stimuluje spoustu mozkových oblastí. Smějme se sami sobě. Když někde slyšíme smích, zkusme se k němu přidat. Sdílejme čas se zábavnými lidmi. Čtěme si vtipy. Je tolik věcí, které jsou milé a hravé. Mohou nám zlepšit nejen daný moment, ale také prodloužit a zkvalitnit celý život.

Zapoťte se

Pro dlouhodobé zdraví je důležité se občas zapotit, protože pohyb pomáhá okysličovat mozek a mimo jiné snižuje riziko poruch vedoucích ke slábnutí paměti. Také podporuje činnost hormonálního systému a koriguje množství stresových hormonů.

Zvlášť  důležité ale je, že stimuluje nová spojení neuronů. Tak hurá do cvičení, která rozproudí krev! Patří mezi ně třeba běhání (ale i rychlá chůze), tanec nebo plavání.

Odpočívejte

Že by vedlo přerušení práce ke zvýšení koncentrace? Je to paradox, který funguje. Pravděpodobně znáte tento scénář – jistý čas na něčem pracujete a najednou se pozornost začne toulat. Snažíte se s tím bojovat, ale ne a ne se zase soustředit. Produktivitu pak střídá stres, že začínáte být ve skluzu a práci nedoděláme včas.

Pro návrat koncentrace přitom stačí krátká přestávka. Udělejte si ji hned, když ucítíte známky únavy. Stačí se napít, udělat pár kroků (i ve škole se dá dojít na WC :)), podívat se na chvíli z okna, zkrátka dát si 5 osvěžujících minut něčeho zcela jiné aktivity.

Dobře spěte

I jednorázové ponocování způsobí, že jste druhý den unavení a máte problém se soustředěním. A co teprve, pokud trpíte dlouhodobou spánkovou deprivací!

Délka nočního spánku je sice ryze individuální, obvykle ale je jako minimum považováno šest hodin. Kvalitu spánku podporuje vypnutí všech obrazovek hodinu před spaním a jejich vystřídání za klidnou hudbu, teplou koupel nebo knihu, nižší teplota v ložnici a spánková pravidelnost (ideálně usínat i vstávat ve stejnou dobu i o víkendu).

Dobře jezte

Organismus potřebuje palivo. Nejlépe funguje, pokud mu dodáme zdravé tuky, zeleninu a ovoce (cukry), libové maso (bílkoviny) a dostatek vitaminů a minerálů. Pokud jíme málo zdravých pokrmů a více zpracovaných potravin, komplexních sacharidů a cukru, zaděláváme si na pořádný problém, nejčastěji charakteru zánětu. A ten ohrožuje i kognitivní funkce.

Soustřeďte se proto na potraviny, které posilují paměť a zvyšují šance na naše celkové zdraví. Patří mezi ně např. listová zelenina (a všeobecně zelená zelenina), losos a jiné mořské ryby, tmavé bobule a ovoce (borůvky, hrozny, švestky atd.), káva a čokoláda, extra panenský olivový olej či kokosový olej lisovaný za studena.

Bylinky, co pomáhají

MACA

Maca se proslavila svými účinky na fyzické i duševní zdraví. Jedná se o rozemletý kořen řeřichy peruánské a existuje jí několik druhů. Černá je nejvzácnější (tvoří pouze 10–15 % sklizně) a působí na posílení paměti, regeneraci mozkových funkcí a zlepšení stavů, jako je mozková mlha, únava a deprese.

ASHWAGANDHA

Ashwagandha je jednou z nejvíce uctívaných rostlin v tradiční ajurvédské medicíně. Jedná se o jednu z nejvíce prostudovaných rostlin řadící se mezi adaptogeny. Kromě jiného výrazně podporuje duševní a kognitivní činnost a koncentraci. Co je také důležité – snižuje únavu.

KAKAOVÝ PRÁŠEK RAW

Nepražený kakaový prášek má ty nejlepší účinky, díky kterým se právem řadí mezi superpotraviny. Kakao je bohaté na polyfenoly, což jsou přirozeně se vyskytující antioxidanty, které potlačují záněty. Obsahuje také flavonoidy, látky podporující produkci neuronů a zlepšují průtok krve a zásobování mozkové tkáně.

I bystrá mysl se dá trénovat. Netlačme ale na sebe a začínejme s málem – vyberme si jen jednu aktivitu, kterou se chceme naučit, začleňme do svého dne pouze pár minut nového cvičení, pokud nejíme zcela zdravě, nedělejme obří krok, ale přidejme zatím třeba jen více zeleniny a hrst ořechů.

27.8.2021 10:30 | autor: Julie Veselá

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

TOPlist