Moderní bydlení

Co si vlastně můžeme představit pod pojmem „moderní bydlení“ ? Termín „moderní“ je totéž, co „dnešní“. A jaké je tedy ono dnešní bydlení? A když se řekne, že ten či onen bydlí moderně, pak to znamená, že bydlí zdravě? Ekologicky? Rychle? A nebo jinak?

Termín „moderní“ nám poměrně spontánně splynul s pojmem „trendový“. Moderní je tedy to, co je módní a módní je pak to, co nám tímto způsobem předkládají média. V zásadě se dají parametry onoho současného – dnešního – moderního způsobu bydlení shrnout do několika hesel. Ekologický rozměr bydlení, který níže zmiňujeme , je  ale v případě ČR spíše přáním, než konstatováním stavu.
Alergeny, prach a snadná obslužnost
Civilizace sebou přináší celou řadu „vedlejších“ produktů, mezi které patří zchoulostivění lidského organizmu, jeho neschopnost odolávat něčemu, co jsme si zvykli nazývat alergeny a vůbec tedy tzv. civilizační choroby. S tím se pojí také uspořádání obytného prostoru, který je tedy pokud možno co nejsnadněji a zejména přehledným způsobem udržovatelný – zbavený těžkých a prach pohlcujících textilií, závěsů, hlubokých koberců atd. V krajních variantách je pak takový interiér až aseptický, sterilní, vybavený umělými materiály, které ze své anorganické povahy nezpůsobují alergickou reakci a díky svým povrchovým úpravám nevytvářejí úložiště prachu, roztočů a jiných alergenů. I proto přirozeně vzrůstá na druhou stranu obliba všeho toho, co je tzv. původní, přírodní, selské atp. Člověk přeci jen pochází z přírody, kterou ale dnes musí často navštěvovat vybaven vakcínami, které jej ubrání např. až kataleptické reakci např. na pyl.

 

Velká fotogalerie moderních interiérů

Příjemným aspektem je ale skutečnost, že mnozí architekti a designéři vnímají jako signaturu modernosti také ekologický rozměr věci. Být tzv. „in“ znamená také navrhovat interiéry, nábytek a zařizovací předměty s pomocí např. recyklovaných nebo recyklovatelných materiálů.
 
Technologie a virtuální realita
Současně se zmíněným hrají zásadní roli také informační technologie. Komunikace je dnes obecně trendem a v rámci volné hospodářské soutěže, která vytváří společenská pravidla, funguje jako jedna z neprogresivnějších a nejslibnějších komodit. Komunikace musí být rychlá, snadno a všude dostupná a hlavně multimediální, tedy nejen ke čtení, ale i k poslechu a také jako pastva pro oči. Centrem obývacího pokoje je tedy již desítky let TV, která nás baví, informuje, rozčiluje, vzbuzuje pestrou paletu emocí, pomocí TV k nám do bytu přichází naši političtí zástupci, hvězdy, ikony životního stylu a reklama, která jej vyváří a spolu se zmíněným definuje.
Televize se také stala vysoce estetickým doplňkem interiéru, jeho dominantou v podobě super tenkých a jako obraz závěsných plazmových obrazovek, které díky relativně dokonalé zobrazovací technologii a v součinnosti s několika kanálovým audio systémem domácího kina dokáží vytvořit ještě přesvědčivější virtuální realitu. Obrazovka pak slouží také jako monitor pro připojení k internetu, zobrazování zpráv v rámci emailové komunikace atd.
Ivan Krombach
Foto Panasonic a Ranny Architects
9.5.2006 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist