Jak má vpadat kancelář, kde jsou lidé rádi

Kanceláře už dávno nejsou vnímány pouze jako místo, kam zaměstnanci chodí vykonávat své povolání. Lidé v nich tráví značnou část pracovního týdne a toto prostředí ovlivňuje jejich výkonnost i zdravotní stav. Prozíravý zaměstnavatel nehledí na částku vydanou za vybavení pracovních prostor, protože ví, že nemotivovaní nebo vystresovaní pracovníci mají horší produktivitu práce a to se rovná méně vydělaných peněz.

wiesner_hager_people_28-1100x618.jpgCelá galerie 18 Zdroj: Wiesner-Hager

„Kancelář, to není jen stůl, židle a pár počítačů,“ říká Zdeněk Brisuda, ředitel české pobočky nábytkářské firmy Wiesner-Hager. „Svou roli hraje rozvržení prostor, ergonomie, design i kvalita ovzduší. Mají-li tu být lidé spokojení, potřebují nejen funkční prostor k práci, ale třeba i místo k relaxaci nebo k interakci s kolegy.“

V kancelářském prostředí je klíčové propojení dvou samostatných světů – společného a individuálního a rovnováha mezi nimi. Přispívá produktivitě společnosti nerušené prostředí, v němž má každý zaměstnanec dostatek klidu? Nebo naopak dynamické podmínky, v nichž může tým aktivně komunikovat a vyměňovat si nápady? Řešení se obvykle nachází někde na půl cesty.

Správné kancelářské prostory mají uživatelům umožňovat dynamické sezení a časté změny poloh. Zejména nevhodné sezení vede k dlouhodobému jednostrannému zatížení, bolestem krční páteře a dalším potížím.

Ergonomická židle je základ

Odborníci se shodují, že je nezbytné, aby židle podporovala tzv. dynamické sezení. Taková židle se při každém pohybu přizpůsobí tělu a vytváří díky tomu podmínky pro zdravé sezení. Tělo i při sezení aktivuje svalové skupiny, které u obyčejných židlí zůstávají strnulé.

„Ergonomická židle má hned několik parametrů, na které je při výběru potřeba myslet. Základem je synchronní mechanika, která zajistí dynamický pohyb. Avšak důležité je, aby si člověk mohl nastavit nejen výšku sedáku, ale také výšku opěradla. Ta v ideálním nastavení vyvíjí mírný protitlak na záda,“ říká Michal Hotmar z RIM CZ, která se zabývá výrobou kancelářských židlí.

Ergonomicky tvarovaná židle kopíruje přirozené zakřivení páteře, podpoří prohnutí v bederní oblasti, podepře zátylek a nabídne ideální oporu rukou. Díky správně nakonfigurované židli můžete předejít strnulému sezení, hrbení se a nepřirozenému tlaku na ploténky.

Místa, kam si sednout (a odpočívat)

Kanceláře stále častěji bývají vybaveny kuchyňkami se sezením, různými zákoutími, kam si kolegové mohou sednout, popovídat si nebo v klidu a pohodlí řešit pracovní problémy. Neměla by chybět ani křesílka či pohovky, kde se mohou lidé natáhnout, dát nohy nahoru, přemýšlet nebo jen chvíli odpočívat.

Sezení na kancelářské židli je navíc potřeba pravidelně střídat s protahováním, pohybem, stáním nebo se sezením v sedačkách a křeslech, kterými jsou kanceláře čím dál častěji vybaveny. Jedině tak je možné předcházet bolestem zad nebo vleklým problémům způsobeným sedavým zaměstnáním.

TIP LIVING.CZ: Na oběd se vydejte mimo kanceláře. Je jedno, zda si dáte dobré jídlo v restaurace nebo sníte svačinu donesenou z domova na lavičce v parku. Důležité je, abyste využili přestávku k protažení a změně prostředí. Je to velmi osvěžující!

Ergonomie pracovního místa

  1. Výška stolu – optimální výška desky by se měla pohybovat od 72 do 78 centimetrů, výšku vždy volte tak, aby lokty svíraly pravý úhel a deska stolu netlačila do předloktí.
  2. Hloubka desky stolu – na stole by mělo být dostatek místa pro monitor i klávesnici. Myslete na to, že vzdálenost obrazovky od obličeje by měla být od 50 do 70 centimetrů a hloubku pracovní desky tomu přizpůsobte. Její rozměr by se měl pohybovat od 80 do 100 centimetrů.
  3. Monitor – abyste se nehrbili a k počítači se nemuseli sklánět, horní okraj obrazovky byste měli mít ve výšce očí.
  4. Poloha kloubů – abyste předešli zánětům karpálních tunelů nebo poruchám oběhového systému, zvažte podpěrky pro klouby. Pro správné uchopení myši bude stačit gelová podložka, pro nohy zase slouží ergonomická opěrka chodidel, která zajistí správný úhel kolen.
  5. Plně nastavitelná židle – alfou i omegou ergonomické kanceláře je správně vybraná židle. Měla by umožňovat dynamické sezení, přizpůsobit se pohybům těla a podepřít páteř na správných místech.
28.5.2019 10:30 | autor: Kateřina Šedivá

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist