Domů > Redakční zprávy > Kultovní DeLorean dědečka Anny Polívkové k vidění v Čechách
Kultovní DeLorean dědečka Anny Polívkové k vidění v Čechách
Slavné sportovní auto DeLorean poznáte jednoduše – má nezaměnitelné dveře, které se vyklápějí nahoru po bocích auta. Ve filmu Návrat do budoucnosti v něm Michael J. Fox cestoval časem. Kdo by chtěl DeLorean vidět na vlastní oči, může vyrazit do Muzea veteránů v Nové Bystřici. Sem se model dostal díky dědečkovi herečky Anny Polívkové.
Muzeum veteránů otevřeli v Nové Bystřici loni v červnu. Bývalou textilku zachránilo město společně se sběratelem veteránů Pavlem Janoušem. Ten napsal SMS starostovi, že má velikou sbírku historických aut, ale nemá je kde vystavovat. Město zas mělo nepotřebnou textilku a místnímu stavebnímu učilišti chyběla budova pro praxi.
Tak se to všechno propojilo, učni zrekonstruovali textilku, město na to přispělo a Pavel Janouš tu pak vystavil své veterány. Mezi nimi i DeLorean.
DeLorean – symbol kultu
Auto proslavila kultovní sci-fi trilogie Návrat do budoucnosti s Michaelem J. Foxem a Christopherem Lloydem v hlavních rolích (1985–1990). Vůz zde byl doplněn o tzv. proudový kapacitátor, který mu umožňoval létat a dokonce i cestovat v čase.
Autory filmového příběhu jsou Steven Spielberg a Robert Zemeckis, který celou sérii režíroval. Dnes už legendární film zpopularizoval vědecké termíny, jako je například časový paradox, a vysvětlil základní problémy s cestováním v čase veřejnosti.
Prostě jen DeLorean
DeLorean DMC-12 SCHUH vyráběla severoirská společnost DeLorean Motor Company mezi lety 1981 a 1983. Autu se říká prostě jen DeLorean, protože jiný typ továrna nevyráběla, takže není s čím si ho zaměnit. Vyráběl se jen 3 roky, pak společnost zbankrotovala.
Celkem jich z výrobní linky sjelo 8 583. Na začátku tohoto století jich jezdilo v provozu stále ještě asi 6 000. Od roku 2008 je znovu začali vyrábět v Texasu, asi 20 kousků ročně, z 80 % jsou ze starých dílů, z 20 % z nových. Nový elektrický model se silnějším motorem (215 kW) měl být k dispozici od roku 2013 v přepočtu za zhruba 2 000 000 korun.
Vzhled DeLoreanu má na svědomí zkušený průmyslový designér Giorgetto Giugiaro, zakladatel firmy Ital Design. Na silnicích jsme v minulosti mohli potkávat mnoho aut, kterým vtiskl tvář, například původní Lotus Esprit, Volkswagen Scirocco, BMW M1 a řadu modelů pro Maserati a Fiat.
DeLorean jako splátka dluhu
Tento DeLorean je jednou z největších senzací muzea. Jedná se o jednu ze dvou vyrobených turbo verzí s tím, že druhý exemplář již prokazatelně neexistuje.
Do roku 1987 byl v majetku společnosti DeLorean. Po roce 1987 získal vozidlo jako umoření části pohledávky jeden z investorů společnosti Jaroslav Juhan. To je původem Čech, manžel herečky Jiřiny Steimarové, tchán Bolka Polívky a dědeček herečky Anny Polívkové.
Jak se ale dědeček Anny Polívkové dostal ke kultovnímu autu? V roce 1951 emigroval z Československa do Guatemaly, kde se později stal nejen nejvýznamnějším prodejcem vozů Porsche, ale i známým automobilovým závodníkem. V padesátých letech žil v Paříži, pak v Ženevě až do své smrti v 91 letech.
Byl také investor a spolutvůrce značky DeLorean a právě tato spolupráce mu nakonec přinesla místo dlužných peněz kultovní vozidlo. Nechal ho letecky přepravit do Ženevy, kde bylo auto v letech 1987–2004 součástí expozice tamního technického muzea. Po jeho smrti dostal auto kamarád a přes něj se dostalo až do Nové Bystřice. Tento DeLorean toho rozhodně víc uletěl letadlem, než ujel po vlastních kolech, má najeto jen 2 450 km. No a létal i bez proudového kapacitátoru.
60 amerických veteránů na jednom místě
Není to přesně auto z filmu, ale je to stejný model a takových moc na našem kontinentu nenajdete. DeLorean je nejmladší vystavený kousek v celém muzeu, ale patří k nejobletovanějším. Společně s ním je v Muzeu veteránů asi 60 historických aut (třeba značky Ford, Cadillac, Buick, Studebaker, Chevrolet, Dodge), jde o největší muzeum amerických veteránů u nás.
Mají tu také Fantomasův Citroën, Mini Mr. Beana či auto, kterým prokazatelně jezdili Laurel a Hardy na obědy i natáčení svých slavných filmů. Janouš ho sehnal z depozitu společnosti Warner Bros v Kalifornii a nejlepší prý na něm je, že je zatím v původním stavu. Nejstarší v muzeu je FORD T z roku 1912. Ten Janouš objevil v Connecticutu za stodolou, používal se k orbě, původně byl upraven pro závody do vrchu.
Nechodí se po červeném koberci, ale po asfaltu
Všechny vystavené vozy doprovází jejich příběh – kdo byl jejich prvním majitelem, jak a kde a za jakých okolností je Janouš objevil. Expozice návštěvníkům přibližuje 100 let vývoje automobilismu. Nechodí se po červeném koberci, ale po asfaltu. Jeden sál je jako ulice Manhattanu, další jako výrobní linka v továrně na auta, k tomu hraje příslušná hudba nebo zvuky továrny.
Místo umyvadla pneumatika, voda teče z hadice od motoru
Mají tu kino, kde se promítají filmy s těmito veterány v hlavní roli. Je tu kavárna ve stylu amerických motorestů, u ní prostorný dětský koutek. Na své si přijdou všichni, chlapi, jejich manželky i děti. I toaleta je ryze automobilová – místo umyvadla je pneumatika a voda teče z hadice od motoru.
Text a foto: Alice Kavková, veteranmuzeum.cz