Dýňová sezóna aneb Superzelenina za hubičku

Dýně je zelenina podobná melounu, jen její plná sezóna, na rozdíl od letního melounu, je aktuální spíše až na sklonku léta, na přelomu léta s podzimem a na podzim. Jak tuto superzeleninu využít beze zbytku a naplno? A proč jí vlastně říci ve vašem jídelníčku ano?

dyne-2-1-1100x618.png Zdroj: shutterstock

Dýně obecná, alias Tykev obecná, latinsky Cucurbita pepo, patří do rodu tykví. Původ má ve Střední Americe, přičemž nejstarší nalezená semena dýní pocházejí z období 5000 př. n. l. Dýně je tedy prastatá dáma, která ale stále má co říci a nabídnout.

Nejen na Haloween

Květy dýně jsou žluté a plody dýně mají pro změnu oranžový a zakulacený tvar s širokým žebrováním. Znáte jej především z období říjnového období Haloweenu, k němuž neodmyslitelně patří. Ale věděli jste, že dýní je více druhů a jejich plody mohou mít zelenou, oranžovou, žlutou i žíhanou podobu a nejen zakulacený tvar? A že velká vnitřní dužina dýně je jemně sladká nebo neutrální chuti, a díky tomu využitelná na mnoho způsobů? Nechat dýni jen na okrasu (a strašení okolí vyřezávanými obličeji se svíčkou uvnitř), by byla obrovská škoda. Využijte naplno všechny benefity, které dýně nabízí!

Proč říci dýni v jídelníčku ano?

Obsahuje mnoho přínosných živin, z nichž se odvíjí i kladný zdravotní efekt na lidský organismus. Dýně obsahuje vlákninu, vitamin A včetně beta-karotenu, vitamín C a řadu B, draslík, měď, mangan, vitamín E, železo, větší množství fosforu, kyseliny listové, luteinu, zeaxaninu a zinku. Zdravá jsou i dýňová semínka uvnitř dužiny. Ta jsou bohatým zdrojem nenasycených olejů, vitamínu E, zinku a minerálních a stopových prvků, hořčíku, železa, manganu, mědi a bílkovin.

Dýně díky tomu všemu perfektně působí jako antioxidant, který chrání buňky před poškozením volnými radikály. Dokáže dobře regulovat nezdravý cholesterol a chránit před UV zářením. Díky vitamínům prospívá též obranyschopnosti organismu a konkrétně vitamín C je přínosný pro dobrou krvetvorbu a cévy. Velmi příjemně působí dýně i jako podpora dobrého zraku díky vitamínu A, beta-karotenu, luteinu a zaexaninu, ale přispívá i k dobré kvalitě pokožky.

Čtěte také:

Jak dýni doma využít?

  • do polévek a omáček
  • jako přílohu i pod maso
  • jako kompot či marmeládu
  • do palačinek a omelet
  • coby dip nebo kečup
  • do moučníků a dezertů
  • do nákypů a nádivek

Zkrátka a dobře, dýně je univerzální superzelenina, kterou byste na talíři měli uvítat a často mít.

Dietní dýně

Díky nízkému obsahu kalorií a vysokému obsahu vody i vlákniny je dýně skvělým pomocníkem rovněž pro hubnutí. Jako příloha je na talíři nepřekonatelná, předčí i hodnotnou rýži nebo brambory.

Dýně nad zlato

Je evidentní, že pěstovat dýně na zahradě se vyplatí. A z jakých druhů dýně můžete vybírat?

Mezi ty nejznámější patří:

  • Dýně Hokkaido alias Uchiki Kuri – tzv. dýně velkolepá, nejběžnější je oranžové či tmavozelené barvy, zakulacená a menšího vzrůstu,
  • Hokkaido Orange – menší ryze oranžová dýně s oranžovou dužinou,
  • Delician F1 – tmavozelená odrůda se žlutým žíháním,
  • Modré Hokkaido alias Blue Kuri – více tvarem plochá dýně s namodralou barvou.

Také existují odrůdy Amoro F1, Solo F1, Grey Queen F1 nebo Shokichi Red F1, s nimiž se ale v Česku setkáte jen málo.

Jak dýni pěstovat?

Dýně je nenáročná rostlina s bohatou úrodou. Stačí jí jen špetka péče. Ohledně prostoru pro pěstování hodně záleží na odrůdě, kterou si vyberete. Klasické tykve obecné mají spíše keřovitý vzrůst, ale dýně velkolepé (kam spadá Hokkaido), mají šlahouny a potřebují větší prostor ke svému prospívání než ty keřovité. Obecně dýním svědčí polostínová stanoviště a propustná, středně těžká půda s trochou humusu a dostatkem živin. Díky velkému kořenovému systému si dýně obstarávají dostatek vláhy z půdy čili nejsou náročné ani na zálivku. Jen v období většího sucha potřebují od vás malinko více vláhy.

A kdy dýni sklízet a jak skladovat?

Ideálním obdobím sklizně je přelom srpna a září, celé září a ještě i počátek října. Po sklizni nechte dýně dosušit několik dní na slunečném místě s teplotami maximálně do 28 °C. Sklizené osušené plody skladujte v suchu a při teplotách od 5 do 10 °C. Vydrží vám takto i půl roku.

text: autorský článek Pavla Košík Jelínková, zdroj: Dokonalá dýně, Anna Walz, foto-zdroj: shutterstock

15.9.2022 7:00 | autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

TOPlist