Domů > Redakční zprávy > Designblok začíná. Proč tam musíte být?
Největší přehlídka designu ve střední Evropě bude probíhat do 27. října hlavně na Výstavišti v Holešovicích. Přinášíme vám malou ochutnávku, abyste věděli, že na letošním zkrátka Designbloku nemůžete chybět! Na úvod ale pár slov o letošním ročníku.
„Designblok se představí po delší době v prostorách, které byly stavěny přesně pro jeho účel. Průmyslový palác Praha Holešovice v době svého vzniku hostil výstavy toho nejlepšího z českého průmyslu. Prostor sám o sobě má silnou architekturu, která ale zároveň přinese vystavovatelům možnost přizpůsobit se jejich potřebám. Zejména díky možnosti různě velkých výstavních ploch. Samozřejmě i letos zůstává pravidlo nutnosti projít kvalitativním výběrovým řízením. Vítanou novinkou bude určitě zlevnění základních ploch jak pro výrobce, tak pro designéry. Toto zlevnění nám umožnil fakt, že dokážeme Superstudio, tedy prostor pro výrobce, tak Openstudio, tedy prostor pro designéry, dát do jedné budovy,“ říká ředitelka Designbloku Jana Zielinski. Zdroj: archiv redakce
Již potřetí se na Designbloku objeví také Art House, který letos naplní prostory novorenesanční budovy Lapidária Národního Muzea a tradičně bude hostit projekty na pomezí umění a designu. Art House je každoročně místo, které by neměl minout žádný sběratel umění a mimořádných zážitků. V letošním roce se v něm představí instalace špičkových českých designérů i zahraničních hostů.
Budova Lapidária Národního Muzea vznikla podle projektu architekta Antonína Wiehla jako výstavní pavilon protějškový k sochařskému pavilonu Akademie výtvarných umění. Během úprav v roce 1908 bylo zazděno několik oken, doplnění sochařské a reliéfní výzdoby vstupního průčelí podle návrhu Františka Hergessela a střechy získaly dnes charakteristický barokní vzhled. Zdroj: archiv redakce
„Chtěla jsem maximálně využít atmosféry historického Lapidária a probudit místní osazenstvo nejrůznějších soch z mnohaletého spánku,“ říká letošní kurátorka Art House Lenka Lindaurová, která oslovila pro spolupráci na konceptu špičku současné mladé české výtvarné scény. Kateřina Šedá, Roman Štětina, Richard Loskot, Dominik Lang a Jan Komárek – každý z vybraných umělců přistoupil k intervenci do prostor jiným způsobem i s jiným médiem. V Lapidáriu vedle nich naleznete také profilovou výstavu holandských hvězd Formafantasma a práce vlámského designéra Maartena de Ceulaera. Zdroj: archiv redakce
Vizuál přehlídky dostala i letos na starost designérka Martina Černá /Studio Imagery/ a fotograf Salim Issa. „Na vizuálu je koza Líza a kuře Gogo. Postupně se ještě v dalších variacích přidá prase Šikulka, kohout Hollywood a kočka Abel. Celý vizuál je inspirován pohádkou Brémští muzikanti od bratří Grimmů. Zvířata v této pohádce měla odvahu vydat se na cestu za svobodou, vymanit se z útlaku a za svou svobodu bojovat,“ vysvětluje kreativní ředitel Designbloku Jiří Macek. Zdroj: archiv redakce
Tématem letošního Designbloku je Svoboda: „Svoboda je hlavním tématem letošního roku. Ve stejnojmenné hlavní výstavě se s ní designéři z šesti evropských zemí vyrovnávají každý po svém a je fascinující vidět, jaké souvislosti a osobní zkušenosti se mohou člověku pod pojmem Svoboda vybavit. Od volnosti létání přes nomádství až po nutnost proměnit naši společnost. Témata jako přílišné lpění na majetku a osobním prospěchu či touha po větší sounáležitosti a odpovědnosti naší společnosti se pak prolínají i řadou dalších instalací. Letošní Designblok tak bude nejen plný překvapivých novinek, ale i myšlenek pocházejících od tvůrců z celého světa,“ říká kreativní ředitel Designbloku Jiří Macek.
Na fotce kabelka MILIMU. Zdroj: archiv redakce
Slovenský designér Tomáš Král, který žije dlouhodobě ve Švýcarsku, kde působí na prestižní škole ECAL v Lausanne, se na letošním Designbloku představí svými novinkami pro českou značku Křehký, kolekcí nábytku Torii a psacím stolem Šuplíky. Kolekce Torii je inspirována základními architektonickými, dřevěnými a kamennými konstrukcemi. Předlohou pro netradiční kolekci byly stejnojmenné portály; symboly odpočinku známé z japonské mytologie. Zdroj: archiv redakce
Zahraniční hvězdy se představí také v hlavní výstavě Svoboda s podtitulem NO THINGS NO DESIGN kurátorované Agnieszkou Jacobson a Tulgou Beyerle. Vybraní evropští designéři pro výstavu připravují nové produkty a speciální instalace na téma Svoboda. Nebudou mezi nimi chybět Ania Rosinke a Maciej Chmara, polské duo působící ve Vídni pod značkou chmara.rosinke (foto) známé především svým konceptuálním přístupem k designu, důrazem na řemeslo a ekologický aspekt výroby. V Praze představí koncept Another Cube ve kterém se prolínají témata bydlení, mobility, ekologie, obklopování se věcmi. Na výstavě Svoboda se vedle nich budou podílet také holandský designér Sander Wassink, rakouské studio mischer´traxler, německé duo Blond & Bieber nebo Dunne & Raby z Velké Británie.
Na obrázku instalace chmara.rosinke. Zdroj: archiv redakce
Art House, umístěný v budově Lapidária uvede studio Formafantasma, které tvoří dvojice italských designérů Andrea Trimarchi a Simone Farresin působící v Holandsku. Jejich rukopisem je experimentování s netradičními materiály a mistrné prolínání průmyslového designu a řemeslné výroby inspirované lokální kulturou. Kromě vlastní výstavy v Art House Deignbloku, kde jsou umístěné instalace na pomezí umění a designu, se Formafantasma představí také v rámci plzeňské výstavy DOMUS, pro kterou připravili nádoby vyrobené z mouky a rostlinného odpadu. Zdroj: archiv redakce
Mezi největší hvězdy módní sekce patří ukrajinská módní návrhářka Irina Dzhus. Ve své kolekci Totalitarium představí konceptuální módu inspirovanou dělnickou třídou, industrializací a technokratismem uctívaným režimy první poloviny 20. století. Avantgardní modely, které kombinují geometrické tvary, architektonické elementy a struktury Dzhus staví proti stereotypům v současném oblékání a podtrhuje přitom jejich nositelnost, strohost a funkční aspekt. Zdroj: archiv redakce
Advantage Austria je výstava, jež v rámci letošního Designbloku představí více než 70 exponátů a nabídne to nejlepší nejen z konvenčního, ale také průmyslového rakouského designu. „Koncept výstavy tvoří tři hypotézy rakouského designu: Posedlost – nalezení technických řešení komplexních problémů každodenního života, vášeň – poznání hranic použitých netradičních materiálů a spojení minimalistického designu a emocí,“ vysvětluje Robert Punkenhofer. Uvidíte specifický koncept spojení rakouského designu a technologií z různých oblastí, jako je architektura, móda, hudba, film, umění a průmysl. Prezentována budou díla 45 rakouských firem a designérů. Zdroj: archiv redakce
Výstava Polished Up – Design z Polska – je pokračováním projektu Unpolished, který se v letech 2009–2013 úspěšně představil ve dvaceti muzeích umění a festivalech designu v Evropě i v Asii.
Pro výstavu byli vybráni designéři, kteří představili produkty směřované k úzké skupině zákazníků. Mladí designéři, kteří své produkty navrhli a vyrobili v limitovaných sériích a ve spolupráci s řemeslníky a menšími továrnami bez pomoci velkých výrobců. A právě úspěch jejich výrobků ukazuje, že polský trh se mění a zraje. Výstava ukazuje nečekané plody spolupráce mezi polskými designéry a výrobci – i po relativně dlouhé době se jejich návrhy vyrábí v limitovaných edicích. V rámci projektu si designéři také vyzkoušeli, jak řídit výrobní a distribuční procesy.
Výstava nese typické rysy současné polské tvorby: jednoduchost, humor, práci s přírodními materiály a řemeslnou výrobu. Výběr kurátorů Agnieszky Jacobson-Cielecka a Pawła Grobelnyho představí průřez čtrnácti různorodými pracemi polských designérů i mladých talentů, který zrcadlí současný stav a přístup k designu v Polsku. Zdroj: archiv redakce
BOMMA představí sérii křišťálových svítidel a poklopů TIM vytvořenou studiem Olgoj Chorchoj a exkluzivní broušenou kolekci z dílny Františka Víznera. Zdroj: archiv redakce
V instalaci Casa Luminosa se Dolce Vita vrací do zlatých let italského designu a dává nakouknout do radikálního interiérového projektu 70. let. Zdroj: archiv redakce