Desatero zdravého spaní

Spánek je přirozenou relaxací a může být kvalitní, stejně jako nevyhovující. Můžete se ráno probudit unavení, rozlámaní a bez energie, stejně jako svěží a pokud možno, pak také dobře naladění. Jde jen o to, jak spíte.

Pomineme nyní hlediska kvality samotného lůžka, matrací a lůžkovin a zaměříme se na to, co se obvykle nazývá spánkovou hygienou. Prášky na spaní vám nepomohou, důležitá je pravidelnost, klid, fyzická námaha a čerství vzduch.

1.místnost, ve které budeme spát, by měla být dobře větraná. Rozhodně není dobré mít puštěné topení a zavřená okna. Budou vám vysychat sliznice a probudíte se s bolestí hlavy.

2.ideální temperování ložnice a nebo místa na spaní je kolem hranice 17 °C. Nepřetápějte si místnost. Raději si vezměte teplejší pokrývku.

3.půl hodiny před tím, než se pokusíte usnout, byste měli být v klidu, nejíst, nepít, nekouřit.

4.není bezpodmínečně nutné mít v ložnici absolutní tmu, ale pokud máte okna na východ a nechcete vstávat v pravém slova smyslu se sluncem, pak je dobré mít oka zatažená, chráněná žaluziemi atp.

5. muži mívají často problémy s močením, jehož puzení je budí. Člověk by měl vypít cca 3 litry tekutin a dominantní část tohoto množství by měl spotřebovat dopoledne. Pak nebude nutné chodit v noci na toaletu.

6.vytvořte si návyk a choďte spát pravidelně. Tělo to ocení.

7.rozhodně není dobré před spaním cokoliv jíst. I když potom usnete, tak vaše tělo nespí, ale tráví potravu.

8. odpočívání spánkem přes den není dobré. Pokud budete dodržovat spánkovou hygienu, budete chodit spát pravidelně a pokud nejste nemocní, pak by vám mělo stačit spát jednou za 24 hodin cca 6-8 hodin.

9. pokud je to možné, je dobré tělo unavit nejen psychicky, ale i fyzicky. Zkuste třeba chodit víc pěšky.

10.pamatujte, že většina prášků na spaní vás vlastně jen omámí, vy sice opravdu spíte, ale váš mozek a tělo je ve spánku vlastně drženo násilím. Je to jako opilost, prostřednictvím které si neodpočinete.

Red.
Foto Polyform a archiv redakce

16.9.2008 12:02

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist