Čeští designéři v Londýně

Obvykle hledáme pěkné věci v zahraničí, představujeme vám světové tvůrce a cizí designéry. V zahraničí zůstaneme, ale podíváte se na práci českých rukou a hlav, kteří se představili na London Design.

02_amandine-alessandra-pro-brompton-design-district4-1100x618.jpg Celá galerie 12 Zdroj: Designblok a Kristina Hrabětová

Na londýnské události známé jako London Design představil Designblok, jmenovitě jeho kurátoři Jana Zielinski a Jiří Macek, pět renomovaných českých designérů. Výstava Another White Story vznikla na základě výzvy Jane Whithersové, hlavní kurátorky Brompton Design Distrikt, a ve spolupráci s ní.

Naše kurátory zaujalo téma Other stories a uvedli v Londýně příběh současného českého porcelánu prostřednictvím designérů, které si bílá matérie natolik podmanila, že se stala jejich hlavním vyjadřovacím prostředkem. Nabídli pět různých přístupů k porcelánové hmotě, práci s dekorem a samozřejmě i různé způsoby používání technologií.

Kam až se dá s tradičním výrobním materiálem jít? I když jsou možnosti limitované, najdete leccos: Hru glazur, prořezávání střepu, technický porcelán, malby a stříkání solí na klasicky vytočené tvary. Tradice kontra inovace? Možná spíš jdou společně ruku v ruce.

Partnery výstavy bylo i České centrum v Londýně, Techo a Křehký. Je moc dobře, že se talentovaní lidé mohou s takovouto podporou a příležitostí začlenit do mezinárodního kontextu. A bylo by fajn, kdybyste je znali i vy domácí.

Tak jim věnujte chvíli času a přečtěte si, jak se na svoji práci dívají a jak o ní mluví oni
sami. A taky se na ni podívejte…

Daniel Piršč:

„Porcelán liji do klasických forem, ale používám několik postupů – od průsvitu přes dekoraci až k prořezávání. Každý z těchto způsobů ukazuje zpracovávaný materiál v jiném světle, a to je zábavné. V této výstavě představuji plastiky se skrytým příběhem, které jsou vyrobeny technikou prořezávání velmi jemného dekoru do střepu.“

Roman Šedina:

„Keramická technologie je náročná výzva, kde hned napoprvé nic nevytvoříte. Až časem se naučíte, o čem to je, a začnete tomu rozumět. Obě techniky, které používám – točení a stříkání částečně vychází z běžné malosériové výroby. V točení se jedná právě o tu nedokončenost. Tvar nádherně oživuje. Stříkaný porcelán na povrchu nádobu zase dramatizuje. Dekorace provedená porcelánovým nástřikem na vytočený tvar je doplněna o nástřik solemi. Dohromady vzniká harmonie a posouvá běžnou užitkovou nádobu do role objektu. Design spočívá v otevřených tvarech jako otevřená náruč nebo symbol vstřícnosti, pohostinnosti, otevřenosti.“

Klára Šumová a Michal Bačák (Křehký):

„Každá váza vznikla inspirována jinou květinou a také pro jinou květinu, váza jako jeviště pro zářivou krásu květin. Luční kvítí, tulipány, růže, pivoňky, slunečnice, fialky, květy plovoucí na hladině. Květiny, které nejčastěji toužíme mít doma na stole… a příběhy. Třeba o pivoňce, co vyrostla ze slz plameňáků, či o černé růži, s jejichž trny bojují roháči o svou čest. Během kvetení růže bolestné se na okvětních plátcích sráží vzdušná vlhkost v daleko větším množství než na jiných rostlinách tohoto druhu, a to i v relativně suchém období roku. Důvodem je nízké albedo černého povrchu květů. Tyto kapky rosy, které v pramíncích stékají z květu růže, zapříčinily vznik mnoha pověstí o růži bolestné, kdy si lidé v minulosti mysleli, že růže pláče pro mrtvé jedince roháče rytířka nebo naříká nad bolestí způsobenou odtrženými trny.“

Petr Hák a Markéta Držmíšková:

„Při tvorbě nového produktu začínáme experimentem, snažíme se vyzkoušet nové možnosti materiálu a objevit krásu detailu. Mnoho nepovedených kusů může otevřít nové možnosti. V případě kolekce Qantum jsme vymysleli systém výroby pěnové keramiky. Snažíme se pomocí jednoduchých geometrických tvarů vytvářet krajiny na stolech a v policích. Samotný materiál používáme jako dekor a forma je oproštěna od dalšího tvarování. Hrajeme si pouze s proporcí a velikostí. Osobní vesmír na váš stůl.

Milan Pekař a Mi Won McGhee:

„Asi nikdo, kdo pracuje s porcelánem, ho nemůže úplně milovat. Dělá si, co chce, a přinutit ho udělat to, co chceme my – hlavně u větších objektů, je naprosto strašné. Používám ho hlavně proto, že vzhledem k jeho čistému a jednoduchému složení příliš neovlivňuje glazury, se kterými pracuji, a také proto, že si chci dokázat, že to zvládnu. V této výstavě představuji vázy s metalickými krystaly, které vznikly na základě experimentování s tradiční čínskou glazurou Tenmoku z 12. století, ve které se mi pomocí oxidu molybdenu daří růst různých druhů metalických krystalů.“

Foto: Designblok a Kristina Hrabětová

9.10.2017 5:30 | autor: Vladimíra Storchová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

TOPlist