Čeští designéři v Londýně

Obvykle hledáme pěkné věci v zahraničí, představujeme vám světové tvůrce a cizí designéry. V zahraničí zůstaneme, ale podíváte se na práci českých rukou a hlav, kteří se představili na London Design.

Na londýnské události známé jako London Design představil Designblok, jmenovitě jeho kurátoři Jana Zielinski a Jiří Macek, pět renomovaných českých designérů. Výstava Another White Story vznikla na základě výzvy Jane Whithersové, hlavní kurátorky Brompton Design Distrikt, a ve spolupráci s ní.

Naše kurátory zaujalo téma Other stories a uvedli v Londýně příběh současného českého porcelánu prostřednictvím designérů, které si bílá matérie natolik podmanila, že se stala jejich hlavním vyjadřovacím prostředkem. Nabídli pět různých přístupů k porcelánové hmotě, práci s dekorem a samozřejmě i různé způsoby používání technologií.

Kam až se dá s tradičním výrobním materiálem jít? I když jsou možnosti limitované, najdete leccos: Hru glazur, prořezávání střepu, technický porcelán, malby a stříkání solí na klasicky vytočené tvary. Tradice kontra inovace? Možná spíš jdou společně ruku v ruce.

Partnery výstavy bylo i České centrum v Londýně, Techo a Křehký. Je moc dobře, že se talentovaní lidé mohou s takovouto podporou a příležitostí začlenit do mezinárodního kontextu. A bylo by fajn, kdybyste je znali i vy domácí.

Tak jim věnujte chvíli času a přečtěte si, jak se na svoji práci dívají a jak o ní mluví oni
sami. A taky se na ni podívejte…

Daniel Piršč:

„Porcelán liji do klasických forem, ale používám několik postupů – od průsvitu přes dekoraci až k prořezávání. Každý z těchto způsobů ukazuje zpracovávaný materiál v jiném světle, a to je zábavné. V této výstavě představuji plastiky se skrytým příběhem, které jsou vyrobeny technikou prořezávání velmi jemného dekoru do střepu.“

Roman Šedina:

„Keramická technologie je náročná výzva, kde hned napoprvé nic nevytvoříte. Až časem se naučíte, o čem to je, a začnete tomu rozumět. Obě techniky, které používám – točení a stříkání částečně vychází z běžné malosériové výroby. V točení se jedná právě o tu nedokončenost. Tvar nádherně oživuje. Stříkaný porcelán na povrchu nádobu zase dramatizuje. Dekorace provedená porcelánovým nástřikem na vytočený tvar je doplněna o nástřik solemi. Dohromady vzniká harmonie a posouvá běžnou užitkovou nádobu do role objektu. Design spočívá v otevřených tvarech jako otevřená náruč nebo symbol vstřícnosti, pohostinnosti, otevřenosti.“

Klára Šumová a Michal Bačák (Křehký):

„Každá váza vznikla inspirována jinou květinou a také pro jinou květinu, váza jako jeviště pro zářivou krásu květin. Luční kvítí, tulipány, růže, pivoňky, slunečnice, fialky, květy plovoucí na hladině. Květiny, které nejčastěji toužíme mít doma na stole… a příběhy. Třeba o pivoňce, co vyrostla ze slz plameňáků, či o černé růži, s jejichž trny bojují roháči o svou čest. Během kvetení růže bolestné se na okvětních plátcích sráží vzdušná vlhkost v daleko větším množství než na jiných rostlinách tohoto druhu, a to i v relativně suchém období roku. Důvodem je nízké albedo černého povrchu květů. Tyto kapky rosy, které v pramíncích stékají z květu růže, zapříčinily vznik mnoha pověstí o růži bolestné, kdy si lidé v minulosti mysleli, že růže pláče pro mrtvé jedince roháče rytířka nebo naříká nad bolestí způsobenou odtrženými trny.“

Petr Hák a Markéta Držmíšková:

„Při tvorbě nového produktu začínáme experimentem, snažíme se vyzkoušet nové možnosti materiálu a objevit krásu detailu. Mnoho nepovedených kusů může otevřít nové možnosti. V případě kolekce Qantum jsme vymysleli systém výroby pěnové keramiky. Snažíme se pomocí jednoduchých geometrických tvarů vytvářet krajiny na stolech a v policích. Samotný materiál používáme jako dekor a forma je oproštěna od dalšího tvarování. Hrajeme si pouze s proporcí a velikostí. Osobní vesmír na váš stůl.

Milan Pekař a Mi Won McGhee:

„Asi nikdo, kdo pracuje s porcelánem, ho nemůže úplně milovat. Dělá si, co chce, a přinutit ho udělat to, co chceme my – hlavně u větších objektů, je naprosto strašné. Používám ho hlavně proto, že vzhledem k jeho čistému a jednoduchému složení příliš neovlivňuje glazury, se kterými pracuji, a také proto, že si chci dokázat, že to zvládnu. V této výstavě představuji vázy s metalickými krystaly, které vznikly na základě experimentování s tradiční čínskou glazurou Tenmoku z 12. století, ve které se mi pomocí oxidu molybdenu daří růst různých druhů metalických krystalů.“

Text: Vladimíra Storchová
Foto: Designblok a Kristina Hrabětová

9.10.2017 5:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist