Bydlení pro miláčky na kolech

Chcete stavět nebo se chystáte na rekonstrukci domu? Pak byste neměli zapomenout ani na miláčky na kolech! Auto, ale třeba i motorka, nejsou právě levnou záležitostí a jistě si také zaslouží důstojné bydlení.

shutterstock_530654413.jpg Celá galerie 12 Zdroj: shutterstock.com

Parkování je se vzrůstajícím počtem vozidel stále složitější a snadno se vám stane, že i před svým domem nenajdete prázdné místo. V mnoha rodinách už jsou i dva automobily, a tak se ulice zaplní velmi snadno. Všeobecně se dnes také úřady snaží parkování aut ve veřejném prostoru omezit, a proto je naprosto nejlepším řešením parkování na vlastním pozemku.

Garážové stání nebo garáž?

Pokud budete stavět nový dům v Praze, pak vám stavební úřad rozhodování, zda pro miláčka na kolech vybudovat levnější garážové stání nebo podstatně dražší garáž, usnadní. V Praze totiž platí povinnost stavebníka, že k novému domu musí vybudovat jednu garáž a jedno stání. V budoucnosti se dá předpokládat, že k tomuto modelu přistoupí i další města.

Parkování ale samozřejmě můžete vyřešit na svém pozemku i u domu, který garáž nebo parkovací místo nemá.

Garážové stání s přístřeškem je samozřejmě levnější a rychlejší alternativa. Stání se dá vybudovat za jeden víkend… nejsou potřeba žádné cihly nebo tvárnice a ani poměrně drahá garážová vrata, stačí jen zámková dlažba a případně nějaký přístřešek. Určitou nevýhodou proti klasické garáži je menší komfort, protože například v zimě se odstraňování námrazy z oken nevyhnete.

Správný výběr místa

Nejlepší umístění garážového stání nebo garáže je z pohledu pohodlí co nejblíže domu. Garáže velmi často přímo na dům navazují a dá se z nich přímo vstoupit například do chodby. Takto umístěná garáž ale musí být perfektně izolovaná, protože se buď vůbec nevytápí, nebo se v ní pouze temperuje. Někteří lidé mají k svým autům takový citový vztah, že garáže vypadají spíš jako domek pro auta. To je ale zbytečně prostorově velkorysé, drahé na vybudování a pak i na údržbu.

Místo – a je jedno, zda je pro garážové stání nebo pro garáž – by ideálně mělo být na rovině. Vjezd do kopce nebo z kopce může především v zimě, když napadne sníh nebo je mrznoucí déšť, znamenat poměrně velké problémy. Rovina se také pochopitelně lépe uklízí.

Vjezd do stání nebo garáže by měl být přímý směrem k vjezdové bráně. Parkovací stání i vrata do garáže jsou velmi často umístěna kolmo a s autem se pak při zajíždění a vyjíždění musí zatáčet. To samozřejmě znamená i zabrání větší plochy, u standardního vozu je poloměr otáčení kolem 5 metrů. Pokud je ale z nějakých důvodů nutné kolmé umístění směrem k vjezdu, pak je vhodné stání nebo garáž umístit vlevo od vjezdu na pozemek. To je totiž na straně řidiče, který pak může pohodlněji kontrolovat dráhu při zatáčení.

Velikost garáže

I když v době výstavby máte třeba automobil střední velikosti, přesto raději postavte garáž větší. Auta se totiž postupně průběžně zvětšují a až budete za několik let kupovat jiný vůz střední třídy, mohou vám jeho centimetry navíc dělat problémy.

Garáž na jedno auto by měla být minimálně 6 metrů hluboká a 3,5 metru široká, v užší se vám bude do auta už špatně nastupovat a zřejmě u něj otevřete jen jedny dveře. Pokud v garáži budou vozy dva, stačí šířka 6 metrů.
V garáži ale velmi často parkují i skútry nebo motocykly, případně i jízdní kola, slouží i jako prostor pro uložení travní sekačky, lyží, snowboardů… a pokud s ní jako s úložištěm počítáte, pak ji samozřejmě musíte patřičně zvětšit. Při projektování by se nemělo zapomenout ani na prostor pro sadu letních – zimních pneumatik a nějaké místo na nářadí.

Velikost parkovacího stání v podstatě záleží na prostoru, který máte k dispozici a v tomto případě s otevíráním dveří a nastupováním do auta asi žádné problémy mít nebudete.

I auto chce vzduch…

Garáž se musí plynule a bez přerušení větrat! Trvalé větrání může být přirozené nebo tzv. nucené. Čerstvý vzduch se do garáže nejlépe dostane větracími otvory v protilehlých stěnách, případně speciálními průduchy ve vratech.

Plocha těchto otvorů by měla být minimálně 0,0225 čtverečních metrů na jeden automobil. Otvory nesmí být uzavíratelné, z vnější strany se ale doporučuje mřížka nebo jiná zábrana proti hmyzu a malým živočichům. V mnoha případech pak oceníte, pokud garáž prosvětlíte třeba i malými okny.

Vrata musí být především pevná

Garážová vrata jsou při výstavbě poměrně zásadní nejen z hlediska financí. Měla by být praktická, snadno ovladatelná, vkusná a také dostatečně pevná a bezpečná.

U většiny nových garáží se dnes používají vrata sekční, která jsou složena z horizontálních lamel, které jsou spojeny klouby a pohybují se v drážkách. Vrata se pak otevřou pod strop garáže. Moderní sekční vrata mají automatický elektrický pohon, rychlost otevírání a zavírání se u nejvýkonnějších vrat pohybuje okolo 22 cm za vteřinu, průměrná rychlost je 14 cm za vteřinu. Při výběru vrat máte možnost mnoha dalších doplňků, mnoho z nich již je u některých typů dokonce v ceně. Může to být například detekce osob a předmětů v dráze vrat nebo dálkové ovládání, pohon vrat může zajišťovat třeba i malý solární panel.

Při výběru se v každém případě zaměřte nejen na pohodlí, ale i na to, jak jsou zabezpečená proti nechtěným návštěvníkům. Jednou z takových pojistek je například zajištění proti jejich zvednutí, které se mechanicky aktivuje a je funkční i v případě výpadku elektrické energie. Pokud chcete pocit bezpečí ještě zvýšit, pak na vrata, ale i do okýnek nebo průduchů nainstalujte bezpečnostní čidla.

Rada na závěr: Při výstavbě garáže nebo garážového stání nezapomeňte ani na přívod vody – i vaše auto chce být čisté!

Text: Zdeněk Urban

26.1.2017 5:07

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

TOPlist