Autogarsonky

Kdo z řidičů by nechtěl mít svého plechového miláčka pod střechou, v bezpečí, chráněného proti nenechavcům i vůči rozmarům počasí. Chce to jediné, postavit garáž. Na rozdíl od rodinného domu je tato stavba mnohem menší a mnozí zruční kutilové jsou schopni ji zvládnout i svépomocí.

Lehká stavba – hovoříme-li o samostatné garáži mimo dům – může být ze dřeva, z plechu nebo nejlépe celozděná. V žádném případě se ovšem nelze obejít bez souhlasu příslušných úřadů. Začít je třeba od projektu pro stavební povolení, neboť pouhé ohlášení nestačí(bohužel). V této souvislosti je dobré připomenout si několik obecně platných zásad. Z protipožárního hlediska by auto kupříkladu mělo vždy parkovat čelem k výjezdu garáže. Jeho záď by podle norem měla být od zadní stěny vzdálena alespoň půl metru, vzdálenost čela vozu od vjezdových vrat by rovněž měla být zhruba půl až ¾ metru. Na straně u řidiče se doporučuje vzdálenost mezi autem a zdí 0,6 až 1,0 metru, na opačné straně pak 0,25 až 0,5 metru. Ideálním řešením je průjezdná garáž s vraty na obou stranách.

Garáž, dílna, skladiště

Navzdory jednoznačnému určení garáže k parkování vozidla se v tomto prostoru odehrává i mnoho dalších činností. Není výjimkou, když část garáže slouží zároveň jako domácí dílna. S bruskou, svářecím agregátem, policemi s barvami, ředidly a dalšími hořlavinami… Dílem prostor slouží také jako skladiště náhradních dílů, uchovává se tu staré oblečení, sezónní sportovní potřeby, pneumatiky a kanystry s pohonnými hmotami. V garážích se ale nesmí ukládat odpadky nasycené olejem nebo hořlavinami. Pohonné hmoty a hořlavé čisticí prostředky zde mohou být jen v plechových, uzavíratelných nádobách. A zcela logicky si zde mnozí řidiči zřizují autodílnu, kde pravidelně vyměňují olej, seřizují a myjí motor a šamponují karosérii. V tomto smyslu existují velmi přísné protipožární předpisy, ekologická pravidla a bezpečnostní normy. Garáž by měla sloužit především svému účelu a nikoli jako časovaná bomba!

Velká inspirativní galerie garáží

Pamatujte, že…

Kupříkladu spuštění motoru je povoleno pouze za účel vjezdu a výjezdu vozidla. I tak by měla být garáž důsledně odvětrávána, nejlépe průduchy v rozích stavby (vepředu dole a vzadu nahoře), krytými mřížkou proti ptákům nebo hmyzu. Na každé osobní nebo dodávkové vozidlo je předepsaná plocha odvětrávacích otvorů 225 cm čtverečních. Určitá kritéria musí splňovat i interiér stavby. Podlaha by měla být nepropustná (betonová mazanina s penetračním nátěrem), normy však nehovoří ani o spádu ani o jímce. Práh by kvůli snadné manipulaci s vozem neměl přesahovat výšku 5 centimetrů, kvůli zafoukávání sněhu a případnému zatékání dešťové vody je však vhodné jej vybudovat. Názory na rovinu či vyspádování podlahy se sice různí, pokud však budete spádovat, je dobré poradit se s odborníkem. Při poruše ruční brzdy je vhodnější sklon od vjezdu směrem k zadní stěně garáže, při poruše motoru a snadnějšímu vytlačení vozidla ven zase naopak.

Dílčí detaily a maličkosti

Stejně jako všechny ostatní stavby (pergoly, altány, bazény, kůlny, venkovní krby atd.) na pozemku i garáž by se měla přizpůsobit, přesněji podřídit celkové koncepci domu a vhodně zapadnout do okolního prostředí. Přinejmenším divně působí moderní dům s udržovanou zahradou a jezírkem, pokud se vedle něj krčí bouda ze starých prken nebo rezavého plechu. Jako každá jiná stavba i garáž si rozhodně zaslouží studii a následný projekt. Vedle domu s rovnou střechou by totiž garáž se „sedlovkou“ vypadala jako větší psí bouda a naopak. A opět zde platí několik jednoznačných stavebních pravidel. Je mylné domnívat se, že na vlastním pozemku může majitel cokoli. Novostavba garáže totiž podléhá stejnému kolaudačnímu řízení a může se klidně stát, že stavební úřad nechá nepovolenou stavbu nebo stavbu s jinými parametry na náklady stavebníka odstranit. V hlavním městě dokonce platí, že rodinný dům lze postavit jedině za předpokladu, že na pozemku vznikne jedno parkovací stání a jedno garážové stání přímo v domě. Pokud garáž stojí na hranici pozemku, vrata by se vždy měla otevírat směrem do komunikace. Je-li garáž „přilepená“ přímo k domu a oba objekty jsou vzájemně propojeny dveřmi, tyto dveře musí být odolné proti požáru. Samozřejmostí je hasicí přístroj, přinejmenším ohleduplností pak důsledné dodržování ekologických zásad. Ani voda z vlastní studny a saponáty vsáklé do vlastního záhonu nedávají záruku proti sankcím a finančnímu postihu.

Pavel Hluchý
Foto: archiv autora
25.7.2006 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

TOPlist