Autogarsonky

Kdo z řidičů by nechtěl mít svého plechového miláčka pod střechou, v bezpečí, chráněného proti nenechavcům i vůči rozmarům počasí. Chce to jediné, postavit garáž. Na rozdíl od rodinného domu je tato stavba mnohem menší a mnozí zruční kutilové jsou schopni ji zvládnout i svépomocí.

Lehká stavba – hovoříme-li o samostatné garáži mimo dům – může být ze dřeva, z plechu nebo nejlépe celozděná. V žádném případě se ovšem nelze obejít bez souhlasu příslušných úřadů. Začít je třeba od projektu pro stavební povolení, neboť pouhé ohlášení nestačí(bohužel). V této souvislosti je dobré připomenout si několik obecně platných zásad. Z protipožárního hlediska by auto kupříkladu mělo vždy parkovat čelem k výjezdu garáže. Jeho záď by podle norem měla být od zadní stěny vzdálena alespoň půl metru, vzdálenost čela vozu od vjezdových vrat by rovněž měla být zhruba půl až ¾ metru. Na straně u řidiče se doporučuje vzdálenost mezi autem a zdí 0,6 až 1,0 metru, na opačné straně pak 0,25 až 0,5 metru. Ideálním řešením je průjezdná garáž s vraty na obou stranách.

Garáž, dílna, skladiště

Navzdory jednoznačnému určení garáže k parkování vozidla se v tomto prostoru odehrává i mnoho dalších činností. Není výjimkou, když část garáže slouží zároveň jako domácí dílna. S bruskou, svářecím agregátem, policemi s barvami, ředidly a dalšími hořlavinami… Dílem prostor slouží také jako skladiště náhradních dílů, uchovává se tu staré oblečení, sezónní sportovní potřeby, pneumatiky a kanystry s pohonnými hmotami. V garážích se ale nesmí ukládat odpadky nasycené olejem nebo hořlavinami. Pohonné hmoty a hořlavé čisticí prostředky zde mohou být jen v plechových, uzavíratelných nádobách. A zcela logicky si zde mnozí řidiči zřizují autodílnu, kde pravidelně vyměňují olej, seřizují a myjí motor a šamponují karosérii. V tomto smyslu existují velmi přísné protipožární předpisy, ekologická pravidla a bezpečnostní normy. Garáž by měla sloužit především svému účelu a nikoli jako časovaná bomba!

Velká inspirativní galerie garáží

Pamatujte, že…

Kupříkladu spuštění motoru je povoleno pouze za účel vjezdu a výjezdu vozidla. I tak by měla být garáž důsledně odvětrávána, nejlépe průduchy v rozích stavby (vepředu dole a vzadu nahoře), krytými mřížkou proti ptákům nebo hmyzu. Na každé osobní nebo dodávkové vozidlo je předepsaná plocha odvětrávacích otvorů 225 cm čtverečních. Určitá kritéria musí splňovat i interiér stavby. Podlaha by měla být nepropustná (betonová mazanina s penetračním nátěrem), normy však nehovoří ani o spádu ani o jímce. Práh by kvůli snadné manipulaci s vozem neměl přesahovat výšku 5 centimetrů, kvůli zafoukávání sněhu a případnému zatékání dešťové vody je však vhodné jej vybudovat. Názory na rovinu či vyspádování podlahy se sice různí, pokud však budete spádovat, je dobré poradit se s odborníkem. Při poruše ruční brzdy je vhodnější sklon od vjezdu směrem k zadní stěně garáže, při poruše motoru a snadnějšímu vytlačení vozidla ven zase naopak.

Dílčí detaily a maličkosti

Stejně jako všechny ostatní stavby (pergoly, altány, bazény, kůlny, venkovní krby atd.) na pozemku i garáž by se měla přizpůsobit, přesněji podřídit celkové koncepci domu a vhodně zapadnout do okolního prostředí. Přinejmenším divně působí moderní dům s udržovanou zahradou a jezírkem, pokud se vedle něj krčí bouda ze starých prken nebo rezavého plechu. Jako každá jiná stavba i garáž si rozhodně zaslouží studii a následný projekt. Vedle domu s rovnou střechou by totiž garáž se „sedlovkou“ vypadala jako větší psí bouda a naopak. A opět zde platí několik jednoznačných stavebních pravidel. Je mylné domnívat se, že na vlastním pozemku může majitel cokoli. Novostavba garáže totiž podléhá stejnému kolaudačnímu řízení a může se klidně stát, že stavební úřad nechá nepovolenou stavbu nebo stavbu s jinými parametry na náklady stavebníka odstranit. V hlavním městě dokonce platí, že rodinný dům lze postavit jedině za předpokladu, že na pozemku vznikne jedno parkovací stání a jedno garážové stání přímo v domě. Pokud garáž stojí na hranici pozemku, vrata by se vždy měla otevírat směrem do komunikace. Je-li garáž „přilepená“ přímo k domu a oba objekty jsou vzájemně propojeny dveřmi, tyto dveře musí být odolné proti požáru. Samozřejmostí je hasicí přístroj, přinejmenším ohleduplností pak důsledné dodržování ekologických zásad. Ani voda z vlastní studny a saponáty vsáklé do vlastního záhonu nedávají záruku proti sankcím a finančnímu postihu.

Pavel Hluchý
Foto: archiv autora
25.7.2006 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@living.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist