Abeceda správného saunování

Chladnější počasí (obzvlášť, když toužebně čekáme na letní teploty) je časem, kdy více pomýšlíme na relaxaci znaveného těla v příjemném teplém prostředí. Ideální volbou relaxace je v tomto případě saunování. Někteří šťastlivci mají vlastní saunu doma, jiní se musejí za saunováním vydávat mimo domov.

Ideální dobou pro saunování je podvečer. Po příjemném uvolnění v saunové lázni by totiž měl správně následovat spánek. Sauna zvyšuje látkovou výměnu a odplavuje únavové látky z těla pryč. Pomáhá také zlepšit zásobování těla kyslíkem. Na to, abychom měli ze saunování příjemný zážitek, má vliv náš momentální psychický stav a také okamžitá tělesná dispozice.  Například s některými typy onemocnění bychom se vůbec do sauny neměli vydávat. Patří k nim jakékoli akutní záněty, gynekologické problémy, kožní projevy nemoci a také degenerativní onemocnění. Naopak je sauna vítaným pomocníkem při prohřívání kloubů u některých ortopedických diagnóz, při nespavosti, některých klimakterických obtížích anebo při léčbě horních cest dýchacích.

A jak správně postupovat při samotném saunování? Před saunováním si odložte nejen oděv a obuv, ale i šperky, hodinky, obujte si koupací obuv a vybavte se mycími potřebami, ručníkem a osuškou.

Dejte si očistnou sprchu v teplé a studené vodě, důkladně se omyjte mýdlem, osprchujte se teplou vodou a před vstupem do prohřívárny se osušte.

Ve výšce asi 1 metr nad podlahou je v prohřívárně optimální teplota kolem 75°C. Lehněte si tedy při první návštěvě na spodní lavici. Při pocení je zapotřebí masírovat si pokožku kartáčem nebo rukama.

Jakmile opustíte prohřívárnu, osprchujte si celé tělo teplou vodou a jděte se ochladit do  ochlazovacího bazénku. Pokud bazének nemáte k dispozici, použijte studenou sprchu. Do bazénku vstupujte pozvolna a pod vodu ponořte celé tělo, i hlavu. Proveďte několik plaveckých temp, případně pár cviků na vzduch mimo bazén. Do vnější ochlazovny je zapotřebí vstupovat v koupací obuvi, abyste se vyvarovali prochlazení chodidel.

Chtěli byste doma saunu? Inspirativní fotogalerie

Před následujícím vstupem do prohřívárny se opět osušte a lehněte si na lavici o stupeň výš. Teplota nad 90°C je již nevhodná, je lépe jí případně vystavit nohy spíše než hlavu.

Cyklus prohřívání a následného ochlazení vystřídejte nejlépe 3x. Po posledním prohřátí a následném ochlazení se osprchujte vlažnou vodou a umyjte si vlasy šamponem.

Po dostatečném ochlazení vstupte do odpočívárny, ulehněte na lehátko a přikryjte se dekou a odpočívejte. Dopřejte si klid. Odpočívat můžete i na polohovacích lehátkách. Vypocené tekutiny doplňujte neslazenými minerálkami a přírodními šťávami případně nealkoholickým pivem.

Po saunování se vzdejte intenzivní tělesné námahy. Ošetřete svou pokožku vhodným krémem a poté se vydejte vstříc nerušenému spánku, který je po příjemném zážitku v saunové lázni více než zaručen.

Text: Zuzana Bohdalová
Foto: industrials-boilers.com, wisegeek.com, askedlastnight.com, twettey.com, besthomedecorators.com, yupedia.com

4.6.2013 12:54

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa bydlení?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist